sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:61

פנימית של בחירה , שפה טבעית של חירות בחירה במודע או שלא במודע . המציאות אפשרית . נאמר , שאני " יש " אחד שנמצא ביחס עם " יש " אחר , " אנחנו " מתייחסים זה לזה . לכל אחד מאתנו , אני והאחר , יש אפשרויות שונות לפעול בהתאם ליחס הקיים בינינו . אחד בוחר מהאפשרויות שלו להתקרב ולחבק , ורעהו יכול לבחור מאפשרויותיו ביחס להירתע ולהסתגר . העקרון הוא שיש מנעד של אפשרויות פעולה הגלומות ביחס הרוחש בין ה " ישים " עצמם . מנעד האפשרויות לפעולה אמנם מוגבל באפשרויותיו בהתאם למצב במרחב , אך הוא מאפשר בחירה , גם אם היא נעשית באופן לא מודע . בחירת ה " תנועה - פעולה " משנה את מערך היחסים במרחב ופותחת מנעד חדש של אפשרויות פעולה . אם לכל אחד מ " אנחנו " אין אפשרות לפעולה אחת לפחות , אזיי אין משמעות , אין יחס , אין ממשות וקיום . חוקי הטבע הידועים לנו פועלים כאשר יש אפשרות רק ל " תנועה - פעולה " אחת הכרחית . חלות חוקי הטבע הידועים לנו היא מקרה פרטי בהתחוללות התופעות במרחב . התופעות רוחשות במרחב אפשרי שאיננו הכרחי . היחיד , ה - , self - organization מקיים את עצמו במגבלות סביבתו , אך עדיין 72 להרחבה בנושא " חירות הבחירה " ראו : י ' עתי , הגיונות אמסטרדמיים . תפיסתי את החירות שונה במהותה מהחירות ה " טהורה " של הובס , , Liberte פריצת כל הגבולות - לתפיסתו , חירות היא רצון אין - סופי של ה - , ego אך היחיד והקהילה מגדירים את גבולותיהם באופן תועלתני , רציונלי , חברתי . לעומת זאת , לתפיסתי , החירות היא תכונה במרחב של קיומם של אפשרויות פעולה ביחס הרוחש בין אני - אתה , בין פנים לאחר , בין הזהה לשונה . זוהי חירות טבעית הקיימת במרחב היחסים בהתאם למצב המתייחסים במרחב . זאת לא חירות אין - סופית אידאית הובסיאנית , כי אם חירות מוגבלת טבעית במרחב התופעות . 73 בחרתי שלא להרחיב כאן בהסבר על מגבלותיו של " עקרון הסיבתיות " כדי שאתמקד בנושא המאמר . להרחבה ולהסבר על " עקרון המשמעויות הפועלות " ראו : הערה 23 לעיל . 74 כפי שאמר הרמב " ם : " לגבי ההכרחי אין טוב ורע כלל , אלא יש שקר ואמת " , מורה נבוכים א , אוניברסיטת תל - אביב , פרק ב , עמ ' . 34

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help