sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:18

זה מכוון , היינו לאפשר הסבר מספק על " איך " מתרחשות התופעות , מבלי להתעסק ב " חיבור " האנתרופומורפי בין האלוהים והממשות , בין התאולוגיה והאונטולוגיה . גרשם שלום ב " דברים בגו " מציין שמחד גיסא התבונה האנושית יודעת , לצערו , להרוס מהר יותר ובאופן אפקטיבי יותר מאשר לבנות ולחדש , ומאידך גיסא הוא רואה ייעוד עצום לתבונה לשמש ביקורת בונה במדעי הטבע , החברה , ההיסטוריה והפסיכולוגיה . נכון שלתבונה יש תפקיד מרכזי בהבניה של תפיסת המציאות , אך אין היא בלבדית . לתפיסתי , התבונה המתקיימת נשענת על ראייה מוגבלת של אופן התרחשות התופעות , מאחר שתפיסת המציאות הקיימת עד ימינו , נשענת על עקרון ההייררכי - דואלי ועל העקרון הסיבתי . לפיכך , נדרשת גם הרחבה והעמקה בביקורת תבונית על תפיסת המציאות הקיימת , תוך הצגתה של תפיסת מציאות חדשה שאיננה נשענת בלבדית על עקרונות התפיסה הנוכחית , ונדרש גם לכוון בתבונה את השינוי הפועל ללא הפסק , לבניית דרך חיים משותפים יותר עם פחות חרדה , כאב וסבל . כאמור , לתפיסתי , המציאות על תופעותיה איננה מתרחשת בתהליך סיבתי מעבר להווה ולעתיד , מסיבה לתוצאה , אלא היא התרחשות נמשכת במשך ההווה בתופעות במרחב ( המשך ההומוגני של אנרי ברגסון ) . המציאות , כלומר המרחב האימננטי האין - סופי של התופעות , היא מארג אין - סופי דינמי של יחסים לסוגיהם , למיניהם ולנגזרותיהם , אין - סוף יחסים מסוג שהוא בין ישים אונטולוגיים . כל יחס מהווה אפשרויות תנועה - פעולה פוטנציאליות , המותמרים 9 להבדיל משאלת ה " למה " בתפיסה ההייררכית - דואלית סיבתית . 10 גרשם שלום , דברים בגו א , עם עובד , תל - אביב – יפו , , 1975 עמ ' . 36 11 ראו נספח א ' לתיאור גרפי של המרחב האימננטי , המציאות , הרוחשת בהווה הנמשך , והסבר מלווה .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help