sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

תכונות ( כוחות ) אלוהיות המסבירות את הקשר האמוני מיסטי - לוגי , בין האלוהים ( אחד בלבדי ) להתרחשות ריבויי ממשות התופעות . תוארי מושגי הספירות הקבליות מקבלים את תוקפם , את אשרורם ואת אמתותם ( בעיני המאמין ) מלשון הטקסט התנ " כי . לתפיסתם של המיסטיקנים החכמים , הספירות הקבליות הן " דברי אלוהים חיים " , וככאלה הם מגדירים את הספירות בשמות תוארי האל , שהם אפיוני האל בהאנשתו לתפיסתם האנושית את המציאות . הספירות הן : כתר , חכמה , בינה , חסד , גבורה , נצח , הוד , תפארת , יסוד , מלכות . התנאים תפסו את הספירות כפועלות בעולם הייררכי , כאשר היקום כולו נועד לשרת ולהסביר את התרחשות התכלית הנתונה האלוהית באדם ובקהילה . לזה נוספו למן המאה הראשונה לפני הספירה , השפעות עקב חיכוכים ומאבקים במשך הדורות עם קהילות גנוסטיות סמוכות באגן הים התיכון . במאות הראשונות מתפרסמים כתבים תאוסופיים יהודיים , המרחיבים את פרטי המרכבה האלוהית הבוראת מציאות נמשכת ומשתנה . בהמשך , למושגי הספירות מתווספים צירופים של אותיות , כוכבים ומזלות שזורים בעולמות הייררכיים ( אבי " ע - אצילות , בריאה , יצירה , עשייה ) בין העצם , האל האחד והבלבדי ועולם ממשות ריבוי התופעות , עולם העשייה , ה " נמוך " והמעורפל , העטוף מסכים וקליפות המסתירות את האור הגנוז הישיר של האלוהות . כל זאת יחד עם שיוך וצירוף כוחות תאולוגיים לצירופי אותיות עבריות , מספרים , פלנטות , כוכבים ומזלות , כיוונים ומועדים , סמלים ( נסירה , אגוז ) , פרצופים ומלאכים , בשילוב השפעתם של חכמים מוסלמים ונוצרים העוסקים גם הם בלוגיקת החיבור בין התאולוגי לאונטולוגי , בוללים בתאוסופיית הבריאה . המשותף לכולם הוא תפיסה תאיסטית , הייררכית - דואלית אימננטית סיבתית , כאשר תפיסת אלוהות תאולוגית מעורבת ושזורה בפועל בפעילות אנושית אונטולוגית . לא ארחיב כאן בהיסטוריוגרפיה של התפתחות הקבלה , אך פריצה תודעתית בקהילות היהודים החלה לאחר כתיבת ספר הזהר במאה

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help