sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:138

מאפיינים שהרמב " ם רואה בהם אלוהיים . לפיכך , כתפיסת הרמב " ם , מרכבת חיים נמצאת " בין אם העולם מחודש לאחר העדר בין אם אינו מחודש לאחר העדר " . 165 מרכבת חיים עומדת בקריטריונים של הרמב " ם לאפיוני תכונות הסיבה הראשונה , עילת העילות , "נמצא מחויב - המציאות מבחינת עצמו , והוא אשר אין סיבה למציאותו ואין הרכבה בו . לכן אין הוא גוף ולא כוח בגוף " . 166 לתפיסתי , אין באפשרותנו להמשיג את האלוהים ואין צורך כלל להמשיגו כדי להסביר את התחוללות התופעות . מרכבת חיים עם איכויותיה הסובייקטיביות , היא - היא נמצא " מחויב - המציאות " 167 מבחינת עצמותה הממשית , בוראת , יוצרת ופועלת את מהותה ואת יחידותה כממשית וסופית , בעוד מרכבת חיים ללא 168 איכויות אפיוני ספירותיה מחויבת מציאותה אך ללא עצמותה הממשית . גם הרמב " ם הבין שלא ניתן להמשיג את העצם האלוהי אך המשיג את מקור התנועה הראשונה בקטגוריות נכונות לתקופת תפיסת התבוננותו , תצפיתו וראייתו את התופעות על פי עדותו הוא . 169 הרמב " ם מסיק , במופת לתקופתו , שהעצם המניע הוא בלתי מתחלק , יחיד וקבוע ( בלתי משתנה ) במהותו כבכל " יש " הווה , אין אחר זהה במהותו כמותו , זוהי מהותו האיכותית , הייחודית . ואכן , על פי תפיסת המציאות כמרחב אימננטי של יחסים פועלים , מאחר שהתופעה היא אגד של תנועות , אגד של פלטפורמות גנריות המאופיינות כאפיוני הסיבה הראשונית המניעה של הרמב " ם , אלא שהיא עצמה , מרכבת החיים 165 רמב " ם , מורה נבוכים ב , אוניברסיטת תל - אביב , פרק ב , עמ ' . 267 166 שם , עמ ' . 264 167 שם , עמ ' . 267 168 על פי תפיסות קבליות מיסטיות קדומות , גם המרכבה האלוהית היא המקום שהמוות לא חל בו ולמחזורי הזמן אין בו תוקף . דהיינו , אין בה גם אנטרופיה . 169 רמב " ם , מורה נבוכים ג , הקדמה , עמ ' . 428

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help