sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

בהיעדר דיון מפורט באופני הייצור של צורות מחול ספציפיות , בין של מחול בימתי ובין של מחול חברתי , עלול המעמד המטריאליסטי שאני מייחס לניתוח המוצג כאן להיראות חסר כיסוי . אלא שאני מבקש להראות שהשאלה שעמדה בלב הוויכוחים על מחול מאמצע המאה התשע – עשרה ועד ראשית המאה העשרים – בעצם אותם ימים שהמחול ירד לשפל המדרגה כפרקטיקה אסתטית ורגע לפני שכוכבו דרך מחדש – הייתה מה הם בכלל חומר ומטריאליזם . מול מרקס , שטען כידוע שהמטריאליזם של פוירבאך נצמד מדי לאינרציה של הגופים ונעדר הבנה דיאלקטית של הטבע הדינמי של החומר , תקפו את עמדתו החסידים של " פילוסופיית החיים ” הוויטאליסטית , , Lebensphilosophie שבניגוד לו ראו בעולם ר ק אנרגיה , וביקשו לבסס על " ריקוד החיים ” עצמו – ככותרת חיבורו של אליס על הכוריאוגרפיה – ביופוליטיקה מטאפיזית חדשה , שתהיה , באופן פרדוקסלי , מגולמת בגוף . מאחר שהמחול המודרני ספג בשלב מוקדם את המינוח של ה - Lebensphilosophie ( אם כאימוץ מפורש ואם מהטעם הפשוט שאוצר המילים הוויטאליסטי רווח אז ואי – אפשר היה להתחמק ממנו ) , יכולנו לצפות מביקורת מטריאליסטית מוצהרת לעגן את האידיאולוגיה האסתטית הזאת בתפיסה פוליטית מוגדרת , ולעגן את התפיסה הפוליטית עצמה בתנאי הייצור החברתיים החומריים . או יותר מכך : להראות כיצד האידיאולוגיה הוויטאליסטית – על הצורות התואמות שזו לבשה במישור האסתטי והפוליטי – נובעת מצורכי הבסיס הכלכלי . במקרה הראשון , ההסבר מניח יוזמה וכוונה : " יצירת אמנות א ‘ משקפת פרוגרמה פוליטית ב ‘ , וזו נגזרת ממצב חברתי ופוליטי ג ‘ ” . במקרה השני , הוא משאיר מקום למה שאפשר לכנות " הלא – מודע הפוליטי ” באמנות : האמנות משקפת מצב חברתי באופן בלתי אמצעי , אבל ייתכן שהיא עושה זאת בלי פרוגרמה פוליטית מפורשת . למותר לציין שעל פי הדגם השני , יצירת אמנות יכולה לשקף נסיבות חברתיות המנוגדות לחלוטין לעמדתו הפוליטית המפורשת של האמן . דוגמה לכך היא טענתו המפורסמת של מרקס כי בלזק מפגין ביצירתו נטיות חברתיות פרוגרסיביות , אף על פי שהוא עצמו מזדהה כשמרן , משום שהתביעות האסתטיות של גישתו הריאליסטית מכריחות

הוצאת אסיה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help