sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

אנגלית , אלא במסקנות המחייבות ( הפרסקריפטיביות ) שנגזרו ממנה מבחינת בני זמנו הגרמנים . שילר מביט על ריקוד חברתי ממרומי היציע , כמי שצופה במופע המבוצע על במה , ובאותו מבט עצמו , הוא מפנה מבט לאנגליה כמודל לארגון חברתי . הנחת המוצא העיקרית שלי בספר הנוכחי היא שהמפעל של שילר , שאקרא לו בהמשך " כוריאוגרפיה חברתית ” , נשל מתכניו ההיסטוריים והפוליטיים במסגרת התפיסה המודרניסטית הדומיננטית של הכוריאוגרפיה , הרואה בכוריאוגרפיה תופעה מטאפיזית במהותה , שהשאלות המרכזיות בה נוגעות לסובייקטיביות טרנסצנדנטלית ולא לאינטר – סובייקטיביות חברתית ופוליטית . כדי להציג ניתוח של הכוריאוגרפיה החברתית , עלינו לאפיין אפוא את המודרני בשלושה מובנים : להגדיר מחדש את המודרניזם מחדש כפרוגרמה אסתטית ; לחשוב מחדש את המודרניזציה כתהליך חברתי של רציונליזציה , שבניגוד להנחה המקובלת , אינו מאיים להכניס את החוויה האסתטית למגירות ולבטל את ייחודיותה ; ולבסוף , לחשוב מחדש את הזיקות בין שני מונחים – מודרניות אסתטית ומודרניות חברתית – פוליטית – שלפי ההנחה המקובלת עד כה , אין ביניהם שום מכנה משותף , או שאפשר להעמיד אחד מהם על האחר . אין להכחיש שגם שילר עצמו , בכתיבתו על מחול במקומות אחרים – בפרט בשירו המפורסם – Der Tanz השתמש במחול כדימוי לאסתטיקה של חריגה טרנסצנדנטית מהעצמי , שהרוח והגוף נבלעים בה זה בזה והסובייקט נעשה שלם / מתאיין . אלא שהביטול הדיאלקטי הזה לא נכרך כשלעצמו בשלילה של הזמן ההיסטורי . רק אצל הסימבוליסטים בסוף המאה התשע – עשרה , ואצל נושאי דברם מעבר לים , הודרה דמות הרקדן אחת ולתמיד אל המחוזות הרחוקים של המטאפיזי . בכתבים של תאופיל גוטייה , מאמצע המאה התשע – עשרה , וביתר שאת מסוף המאה – עם פרסום המסות הידועות של סטפן מלארמה שנכתבו בהשראת הריקודים של לואי פולר – נועד לדמות הרקדן בפרויקט של המודרניזם האסתטי בדרך כלל התפקיד להעלות באוב את החוויה האסתטית בצורתה האסתטית האימננטית ביותר , הסגורה ביותר בתוך עצמה , ועם זאת הטרנסצנדנטית ביותר . תוך כדי ריקוד , האפשרות לנוע מעבר למגבלות הגוף מתגלמת למרבה הפרדוקס

הוצאת אסיה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help