sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

יש במובן במסוים תפקיד הפוך : הן מבקשות להציג את האסתטי ככוח פעיל בהיסטוריה , כוח שנועד לו בדינמיקה ההיסטורית תפקיד של גורם מעצב ולא רק מעוצב . באמצעות נסיגה למובן ראשוני יותר של האסתטי – כמהות המשוקעת בעצם ההתנסות הגופנית – אוכל להיעזר בקטגוריית הכוריאוגרפיה החברתית כדי לבחון היבטים מסוימים שהאסתטי בהם הוא יותר מאשר ביטוי חיצוני של האידיאולוגיה או של מבנה – העל . כוריאוגרפיה חברתית היא ניסיון לחשוב על האסתטי ככוח הפועל ברובד העמוק ביותר של ההתנסות החברתית . כדי להתחיל לבסס את הטענות האלה , אפשר לפנות שוב לשילר . אף שה " עניין המחודש ” ששילר כותב עליו התעורר בעקבות מופעי מחול שבוצעו על הבמה , התעניין שילר עצמו במחול בעיקר ( גם אם לא רק ) כתופעה חברתית . בקטע מפורסם מתוך מכתב מ – , 1793 הוא כותב לכריסטיאן קרנר : איני מעלה בדעתי דימוי קולע יותר לאידיאל של התנהגות חברתית מאשר ריקוד אנגלי עתיר מערכים מסובכים שמבוצע בדייקנות מופתית . הצופה ביציע רואה לנגד עיניו אינספור תנועות המצטלבות בכאוס גמור , עם שינויי כיוון חטופים ובלי שום היגיון וטעם , אבל שלעולם אינן מתנגשות . הכול ערוך כך שבהגיע התנועה הבאה , קודמתה כבר פינתה לה מקום ; הכול משתלב לצורה אחת במיומנות מושלמת , ועם זה בפשטות גמורה , עד כי דומה שכל אחד מן המחוללים נשמע לנטיית לבו בלבד , ובכל זאת אינו עומד ולו לרגע בדרכו של חברו . זה סמל מושלם לעמידה על חירותך שלך מתוך התחשבות בחירותם של אחרים . בספר הזה אני מבקש לתאר , במובן מסוים , את תולדות ההערה הזאת של שילר – כלומר לתאר את המחול לא רק כדימוי האולטימטיבי של סדר חברתי , אלא כגילום של סדר חברתי שמשתקף ומתעצב בו – זמנית מתוך שיקולים אסתטיים . הריקוד האנגלי , לדידו של שילר , אינו רק דוגמה לסדר החברתי הקיים , אלא מופת שהסדר הזה אמור לחקות . העוקץ שבתובנה שלו אינו טמון לדידו באפיון התיאורי ( הדסקריפטיבי ) של אסתטיקה אנגלית ושל תופעה חברתית

הוצאת אסיה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help