sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בנאיביות . התנגדותו להרצל היתה מפוכחת לחלוטין , ואף על פי כן די היה בפגישה אחת כדי לחולל בו תמורה שתהפוך אותו לא למתבונן ספקן — אלא לחסיד ולפעיל נלהב . מה עשה הרצל שאפשר את התמורה הזאת ? מה היה סודו של הרצל ? — כיצד הצליח אדם יחיד זה לחולל לבדו תהליך היסטורי שהביא למהפכה עמוקה בתנאי הקיום של העם היהודי ? יש גאונים רבים . לא מעט אנשים זוכים להטביע את חותמם על האנושות . גאונותם של אישים דוגמת גלילאו , איינשטיין , דה – וינצ ' י או בטהובן טמונה בכישרון ; שהוא בבחינת מתת אל תוצאה מנתונים גנטיים או מהשפעה סביבתית . גאונים אלה אינם נזקקים להרבה כדי לבטא את כישרונם או להעניק את יצירתם לעולם . נוצה , דיו , נייר וראש טוב מספיקים בדרך כלל . מעטים יותר הם האנשים ששינו את פני ההיסטוריה והשפיעו על תהליכים פוליטיים וחברתיים , על אורח המחשבה ועל חיי היומיום של בני אדם . אישים במספר קטן עוד יותר זוכים לעצב מחדש את התקופה ההיסטורית שאחרי מותם . גאונים אלה זקוקים לכישורים מסוג אחר : הם נדרשים לחזון וליכולת לממשו , לכושר ארגון מעולה ולכריזמה שתסייע בידם לקדם שינוי . תיאודור הרצל , בנימין זאב על פי שמו היהודי , הצליח בפחות מתשע שנים לשנות את פני ההיסטוריה היהודית . הוא עשה זאת נגד כל הסיכויים . רוב העולם היהודי התנגד לרעיונותיו . בימינו נראה הרעיון הציוני מובן מאליו , ואולם לו היינו שואלים בסוף המאה הי " ט את היהודים למה הם שואפים , סביר שמרביתם לא היו מנסחים את חלומם כ "מדינה עצמאית בארץ ישראל " . ההתנגדות למדינה עצמאית איחדה כמעט את כל היהודים . היהודים שהצטרפו למהפכה הסוציאליסטית סברו שלאומיות היא רעיון אנטי – מהפכני מזיק . גם היהדות הרפורמית והיהדות החרדית התנגדו לחזונו של הרצל . אפילו תנועת " חובבי ציון " , שהחלה להתגבש לקראת סוף המאה הי " ט , לא העזה להכריז על מטרות לאומיות . אכן , " חובבי ציון " היו חובבים ולא בהכרח ציונים . יחס של חיבה לדבר מה אינו אומר שפירושו להיות חלק ממנו . " לא ציוני יכול להיות חובב ציון , אבל ציוני חובב ציון לא ייתכן " . תנועת " חיבת ציון " , כמו יתר העוסקים במצב היהודים , היתה נבוכה וחסרת אונים מול המציאות הקשה של יהדות אירופה . בלשון שבימינו היתה נחשבת לבלתי תקינה – פוליטית כונתה הבעיה " שאלת היהודים " . במזרח אירופה סבלו היהודים מרעב ומרדיפות . במערב אירופה עמדו בצל סכנת התבוללות והמרת דת . אף אחד לא העז או רצה לדבר על מדינה יהודית עצמאית . מרבית היהודים ראו את עצמם שייכים לקהילותיהם ונאמנים למדינות שבהן חיו — ולא הגדירו את עצמם כלאום הזכאי להגדרה עצמית . אפילו בתקופת 1 נחום סוקולוב , בתוך : לייב יפה , ספר הקונגרס : למלאת 50 שנה לקונגרס הציוני הראשון , הוצאת הסוכנות היהודית , ירושלים , 1950 עמ ' 177 - 176 ( להלן : ספר קונגרס גדול ) .

הספריה הציונית, ההוצאה לאור של ההסתדרות הציונית העולמית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help