sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יד

סוגיות שהיו מצויות בחשכה : ראשיתם במדע וסופם במאגיה , שלל צבעים של דת ופילוסופיה , בלשנות ומתמטיקה , נומרולוגיה , אסטרולוגיה ואסטרונומיה , בלולים זה בזה כאש אחוזה בגחלת . לאמור , הספר המונח עתה בידיך עוסק בתולדות המדעים , ואינו דן בהיסטוריה של יהודים שעסקו במדע דווקא . המדע האריסטוטלי — בחלקו , כמובן — מובא לעיון מודרני , החל מהקוסמולוגיה ותורת היסודות העתיקה , וכלה בביולוגיה , רפואה ופיזיולוגיה עתיקות . כאן יתברר עד כמה המדע הוא מונח יחסי , גם אם רבים סבורים — בימים ההם ובזמן הזה — כי המדע שלהם הוא מדע ‘ אמתי ' . שיטות המחקר המובאות בספר זה הן מגוונות כשם שתחומי המחקר עצמם הם מגוונים . ראשיתו בהיסטוריה אינטלקטואלית , המשכו בתולדות המדע והפילוסופיה , וסופו נעוץ בלשונו של מחבר ספר יצירה . עניינים אלו מוצגים בפני הקורא הן באמצעות מחקר אנליטי של טקסטים מתקופות שונות , והן על פי מחקר סינתטי של תחומים שונים ומשונים , גם כאלו שכמעט ולא נדונו עד כה , לא בעברית ולא בשפות אחרות . עיון במפתח המובא בסוף הספר יסביר מיד את המורכבות שבהכנת הספר . אשר לסגנון חיבורי : בראשית מעשיי כתבתי ספר בעל סגנון שונה מהמקובל באקדמיה , ולו אופי אישי וייחודי . במכוון כתבתי כך , ובין היתר , מפני שרציתי לקרב את האסטרולוגיה , הנראית כה רחוקה ודחויה בעולם המדעי המודרני . במקום לשמור על לשון דיפלומטית נקטתי לעתים לשון ציורית כדי להביא את הקורא למחוזות רחוקים במכונת הזמן . ברור היה לי כי הסממנים הספרותיים שהקניתי לספר לא באו על חשבון רמתו המדעית . ואולם , הקריינים של ספר זה עמדו על סגנונו הייחודי וקבעו נחרצות כי עליי לתקן את סגנוני , ולכתוב כמצוות חוקרים מלומדה . ואכן , לא בלי לבטים כבדים , דחיתי רצוני מפני רצונם של הקריינים , וערכתי מחדש את ספרי על מנת שיהא כתוב כולו ( ולא רק רובו ) בלשון מדעית , שיש בה מן האובייקטיביות , אך גם ריחוק . מקווה אני שהלשון האקדמית לא תרחיק את קוראיי מספר זה . הואיל ולא נתכוונתי מלכתחילה לכתוב פירוש על ספר יצירה , כי אם לדון באסטרולוגיה עתיקה על כל סניפיה — ורבים הם , לא אוכל למנותם — לא נמסר פירוש על כל פסקה ופסקה כדרך מהדורה מדעית , וכדרך הפירושים לתורה : ידו האחת מיימינה בטקסט , וידו השנייה משמאילה בפירוש , ועתה בחר לך מה למעלה ומה למטה . שיטה זו נאה ויאה היא , אך הואיל וכבר שטה הספינה בלב ים , לא מצאתי טעם לשוב לבית הדפוס ולהוציא רק את הנצרך להבנת הטקסט במשמעותו הצרה . הרוצה לקצר ולנפות מדבריי את הנצרך לעניינו , רשאי לעשות כן , כמובן , ואז הוא יגלה שכמעט אין לך פסקה או מילה בספר יצירה שלא נדונו בחיבור זה . המפתח המפורט של חיבורי יאפשר לקורא לדלג לאן שירצה , שהרי התורה נקנית גם בדילוגים , אך במכוון לא הכנתי מפתח לפסקאות ספר יצירה המתפרשות כאן , שכן ענייני הספר מתפרשים במקומות שונים בחיבור כבדרך אגב וללא כל רימוז , וסבור אני כי כך מוטב . הראשון אשר לימדני להחזיק באזמל הניתוחים הספרותי היה מורי פרופ ' חיים

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help