sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מלאות זו מושפעת בוודאי מן המציאות החברתית , ובכל מקרה יש זיקות בין המציאות לאמנות , כטענתו של גרשון שקד ש " היחס בין החברה לספרות אינו סיבתי ואינו חד משמעי : מערכת אחת אינה יוצרת בהכרח מערכת מקבילה , ובין השתיים קיימים קשרים מורכבים " . מושג נוסף שעשוי לסייע בהבנת יצירתו של ברש כיוצר המחקה את המהלכים הממשיים שבחיים , הוא ' מיזוג האופקים ' , מושג שטבע הפילוסוף הנס גאורג גדמר . לפי מושג זה , לתוך התשתית המורכבת של כלל המאגרים שנבנו בתודעתו של הסובייקט המתבססים על הרקע הביוגרפי היסטורי שלו ועל הרקע המשפחתי והרקע החברתי שלו , מתמזגת תשתית אחרת , תרבותית טקסטואלית , ומיזוגן מביא להבנה אחרת , לפרשנות נוספת – הוא ' מיזוג האופקים ' . גדמר מתייחס בעיקר למפגש בין הטקסט למחבר ולמפגש בין עבר היסטורי להווה אקטואלי . כל אירוע שבו מתרחשת דיאלקטיקה בין המחבר לטקסט – ובאותה מידה בין הפרשן לטקסט – הוא מצב שמוליד אקט של שיח דינמי . בכתיבתו של ברש על דילמות שונות בחייהן של דמויותיו ניתן לראות שיקוף של שיח פנימי , עניין שאמנם אינו ייחודי לכתיבתו הספרותית , אך ניתן לומר ששיח זה מעוצב אצל ברש באופנים ייחודיים . כך למשל ניכרת חתירתו של ברש להנציח פרקים מחיי החברה היהודית כפי שהכיר הּ מקרוב : מגליציה המזרחית בעיצוב דמויות מן המרחב הגליציאני היהודי והלא יהודי , ומן היישוב היהודי בארץ ישראל בתיאור דמויות בנוף הארץ ישראלי . כמה מהן שאל ברש ממציאות חייו והוא הכירן מקרוב , ויש להניח שאף שדמויות אחרות בדה , גם להן יש זיקה למציאות החיים שהכיר מקרוב . אחת הגישות המסורתיות בחקר הספרות , הנחשבת גישה חוץ ספרותית , היא ' ספרות וחברה ' . גישה זו עשויה להאיר על עולם יצירתו של ברש ועל מקורותיה , ולפיה הקשר בין ספרות לחברה נעוץ בכמה גורמים : . 1 הספרות מייצגת עולם בדיוני , שהמציאות החברתית היא חלק ממנו . . 2 היוצר הוא חלק מהחברה בת זמנו [ ... ] . 3 הספרות צומחת בתוך הקשר של ממסד חברתי ספיציפי [ ... ] . 4 הספרות נצרכת בתוך הקשר חברתי והיסטורי ספיציפי . יצירותיו של ברש זכו להערכה בשנות פעילותו . הוא נכלל בקבוצת הסופרים בדור השני , המכונה הדור של ' ספרות התחייה ' . אלו באו לאחר בני הדור הראשון , שאליו נהוג לשייך את מנדלי , ביאליק , טשרניחובסקי , ברדיצ ' בסקי ופרישמן . בני הדור השני החלו את כתיבתם בארץ ישראל , ולטענתה 6 גרשון שקד , הסיפורת העברית : , 1980 – 1880 א , תל אביב : הקיבוץ המאוחד , תשל " ח , עמ ' . 27 7 ראו : . Hans Georg Gadamer , Truth and Method ) 2 nd rev . ed . ) , New York : Continuum , 1977 , pp . 305 - 307 8 חנה הרציג , תורת הספרות והתרבות – אסכולות בנות זמננו : צעדים נוספים , רעננה : האוניברסיטה הפתוחה , תשס " ה , עמ ' . 29

הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון, אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help