sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הוראה ישירה של כללי הדקדוק בשיעורי עברית בחו " ל - כן או לא ? שמואל בולוצקי תקציר המאמר עוסק בשאלה האם נלמד תלמידים הלומדים עברית כשפה זרה / נוספת בחו " ל את כללי הדקדוק , או שמא נעדיף חשיפה מרבית שבאמצעותה יגבשו וירכשו מבנים לשוניים מתוך אכלול ) אינדוקציה ( . הכותב מבהיר את התנאים שבהם מומלץ לעסוק בכללים באופן ישיר וכן מנסח המלצות , ובהן : ללמד רק כללי דקדוק פשוטים ושקופים החלים על מרבית הנתונים ; " להמציא " כללים חדשים ש " עובדים " ; ולהורות כללים שאינם נורמטיביים , אך שגורים בפי דוברים ילידים במשלב המדובר . עקרונות השימוש הישיר בדקדוק בהוראת שפה זרה / נוספת בהוראת שפה זרה / נוספת מטרתנו הראשונית היא מיומנות , ולכן עולה מיד השאלה אם ראוי ללמד כללי דקדוק באופן ישיר , או עדיף שהתלמידים ירכשו את כללי הדקדוק באופן טבעי באמצעות אינדוקציה ( אכלול ) , לאחר שייחשפו למספר גדול של דוגמאות אותנטיות . מקובל על מרבית חוקרי הוראת שפה זרה / נוספת שאין לשלול הוראה ישירה של דקדוק באופן מוחלט , ושטענות הממליצות לעשות זאת מבוססות על מתודולוגיות מחקר מופרכות ( , ( Doughty , 1991 אבל סביר בכל זאת להניח שאם נוודא שהתלמידים ייחשפו לכמות גדולה של לשון אותנטית טבעית בת - הבנה ( , ( Krashen , 1985 קיימת אפשרות סבירה שמבנים דקדוקיים מסוימים יירכשו מעצמם על ידי אכלול . הטענה המועלית כאן – המקבילה בעיקרה לזו שהוצגה בבולוצקי ( – ( Bolozky , 2009 היא שרצוי ללמד כללי דקדוק באופן ישיר רק בתנאים מסוימים : א . נלמד רק כללים פשוטים ושקופים המכסים את מרבית הנתונים . בלשנים מודעים למבנים לשוניים בשפה , ובעזרת שיטות חדשניות במחקר מגלים הכללות חשובות ומעניינות לבקרים , אך כאשר ההכללות מורכבות מדי , אם המורה ילמדן ישירות יצא שכרו בהפסדו . ב . נלמד כללים לשוניים " מומצאים " ש " עובדים " יותר טוב מכללים נורמטיביים שהיום איבדו את שקיפותם . ג . נלמד כלל נורמטיבי , אך נתעלם מהפרות טבעיות של הכלל המופיעות אפילו אצל דוברים ילידים . נפתח בדוגמה אחת של כלל מורכב שהוראה ישירה שלו לא תהיה יעילה כמו למידה מתוך אכלול : הוראת הסגוליים . האם כדי שייראה הקשר בין מלך למלכה ובין מלך למלכות , למשל , ראוי שנציג לתלמידים את הבסיס ההיסטורי / מלכ / עם כל ההסברים והתהליכים ההיסטוריים שהביאו להתפתחות / מלכ / > מלך ?

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help