sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

יהלום לנצח מבצע הבאת מטוס מיג 21 עיראקי לארץ אבנר אברהם | איש המוסד לשעבר , אוצר ומפיק תערוכות בארץ ובעולם היה זה אחד המבצעים הגדולים של " המוסד " , שנעשה בשיתוף עם חיל האוויר . מטוס מיג 21 עיראקי , פאר התעשייה הצבאית הסובייטית וחידה לכל שירותי המודיעין במערב , נחת בבסיס חצור . והכול בכלל התחיל בארוחת בוקר של ראש המוסד מאיר עמית ושל מפקד חיל האוויר עזר וייצמן . בקרוב התערוכה השנה היא . 1966 המלחמה הקרה בין ברית המועצות למדינות המערב בעיצומה . אחת מזירות העימות היא המזרח התיכון . לסובייטים אחיזה פוליטית וצבאית במצרים , בסוריה ובעיראק והם מחמשים אותן , בין היתר , במטוסי קרב מדגם מיג . 21 חרף מאמצי שירותי המודיעין המערביים , אין ברשותם מידע של ממש על המטוס החדיש הזה . בישראל ברור היה כי בעימות הבא מול מדינות ערב , למטוס יהיה משקל רב בקרבות האוויר . וכך , כשמאיר עמית , ראש " המוסד " , שאל את מפקד חיל האוויר עזר ויצמן במהלך ארוחת בוקר במה הוא יכול לסייע לחיל , ענה לו עזר : " תביא לי מיג . " 21 עמית חזר למשרדו והתחיל לגלגל מבצע . על מידת חשיבותו בעיני " המוסד" ניתן ללמוד משם הקוד שניתן לו - " מבצע יהלום " . המשימה הוטלה על רחביה ורדי , ראש אגף היומינט של המוסד , " הצומת " . הכוונה הייתה לגייס טייס שיערוק לישראל עם מטוסו . מצרים וסוריה נתפסו כיעד סביר יותר למבצע מעין זה , אך פריצת הדרך באה דווקא מכיוון עיראק . באותה עת פעלה באיראן , שהייתה תחת שלטון השאה , שלוחה של " המוסד " . עיקר תפקידה היה לפעול מול עיראק הן בהקשר המודיעיני והן לשם הצלת יהודים . בראש השלוחה עמד מקי עברון , איש " צומת " ותיק ומוערך , שהחל מיד בפעולה לקראת המבצע . קודמו בתפקיד , יעקב נמרודי , שהיה באותה עת נספח צה " ל ונציג משרד הביטחון בטהראן , היה שותף סוד למבצע וסייע לקידומו . סייען של המוסד , יהודי ממוצא עיראקי ששמו יוסף שמש , תודרך לבחון אפשרות להשיג מידע על המטוס . תשובתו הייתה מעל ומעבר לציפיות : התברר כי יש לו קשר ישיר עם גיסתו של טייס קרב עיראקי המטיס מטוסי מיג . 21 כדי לעבות את התחקור ולתאם את נחיתת המטוס בישראל , הוברח רדפא ארצה על ידי " המוסד " ושהה בישראל 24 שעות . בפרק הזמן הקצר הזה הספיק לטוס מעל בסיס חצור , שם ינחת כעבור מספר חודשים . תואמו עמו הסדרי תקשורת וקודים , נקבע מסלול הטיסה והגובה . הוא אף הספיק לטעום מעט מחיי הלילה של תל אביב להסיר כל ספק כי מדובר בטייס אמיתי הטייס , מוניר רדפא , הסכים לערוק ממדינתו בטיסה ישירה לישראל . מניעיו העיקריים – אי - קידומו בשל היותו נוצרי וייסורי מצפון בעקבות הפצצות על אזרחים כורדיים בצפון עיראק , שבהן נטל חלק . איש " הצומת " שעליו הוטל להפעיל את רדפא היה זאב ( זאביק ) לירון . מעבר לכישוריו כקצין איסוף היה לזאביק יתרון גדול - הוא הגיע ל " מוסד " מחיל האוויר . עובדה זו הבטיחה כי תהיה לו שפה משותפת עם רדפא , ואיפשרה לו לבחון , כבר בשלבים הראשונים של המבצע , אם הוא אכן טייס מיג . 21 אלא שלאחראים על המבצע ב " מוסד " היה ברור כי אין בכך די - יש לשתף את חיל האוויר במבצע . לפיכך הושאל ל " מוסד " יהודה פורת , נווט וקצין מודיעין בחיל האוויר , יליד מצרים ודובר ערבית . אך טבעי הוא כי שם הקוד שניתן למבצע בחיל האוויר היה " הציפור הכחולה " . במהלך ההכנות לעריקתו של רדפא היה צורך לפוגשו מחוץ לתחומי עיראק . סיפור הכיסוי ליציאתו לאירופה היה צורך בטיפול רפואי שלא ניתן היה לקבלו במולדתו . בפגישות הללו השתתפו לירון ופורת , ומעבר להכנות לעריקה הופק מהן מודיעין ערכי רב על חיל האוויר העיראקי , על מטוס המיג מטוס המיג העיראקי . עזר ויצמן אמר למאיר עמית : " תביא לי מיג " 21

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help