sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

אחרים מחוצה לו בנושא כוונותיו של נשיא מצרים התקיים רק ימים מספר טרם הגעתו של סאדאת לישראל , אולם לדיון זה לא הוזמן יצחק אורון . במקרה או שלא במקרה , הוזמנו גורמים אחרים והציגו נתוני מחקר שתאמו במידה רבה להלך הרוח באמ " ן ובצמרת צה " ל . אורון דיבר תמיד על חשיבותם של מחקר בסיסי ותהליכי עומק לשם פרספקטיבה רחבה ועמוקה יותר . בעוד במוסד התקיים תהליך כזה , באמ " ן הוא לא התרחש עקב עומס על המערכת והכרח להקצות כוח אדם למקומות אחרים , חשובים לא פחות . היעדר מפגש עם תהליכי עומק ומחקר בסיסי באמ " ן גררו מסגרת חשיבה וטרמינולוגיה שהובילו לתהליך מודיעיני שגוי ביסודו , החל מהגדרת הצי "ח ועד לניתוח ולהסקת מסקנות מוטעות . מדיונים שהתקיימו באמ " ן ניתן ללמוד כי לאחר " המהפך " הוגדר צי " ח חדש , אך הנחת העבודה הבסיסית היתה שאין שינוי בדבר אחד - במוקדם או במאוחר , צפוי מבוי סתום בהתקדמות לקראת הסדר . הצפי היה שיווצר משבר בולט יותר בשל הממשלה הניצית ושפני הדברים הולכים לקראת מלחמה רחבה וכוללת , שיש להתכונן אליה . שני מסמכים נכתבו על ידי ראש אמ " ן עצמו : האחד ברוח דומה לנייר המחלקתי תוך חידוד הדברים , והשני היה מכתב חריג ובו נותחו התגובות האפשריות של ישראל ואת אלה של מצרים לכל אחת מהן . נייר זה הרתיח את ראש הממשלה , והוא דרש מגזית להשיבו מכל המכותבים כדי להשמידו יחסים מורכבים בין המודיעין לקברניט שתי מערכות יחסים חשובות ניצבות בלב הדיון – בין ראש הממשלה מנחם בגין לאמ " ן ובין ראש הממשלה למוסד . לשני הארגונים אתגרים וקשיים אובייקטיביים , וכן אוריינטציה להתריע על איומים . אלא שהמוסד הקדים את אמ " ן בקיום תהליך שעסק ב " סימנים לשלום " הלכה למעשה . הגם ששני הארגונים הגיבו לסימני השלום שכבר היו בפתח , ולא גילו אותם מתוך החומר המודיעיני הפנימי של מצרים , הרי שבמוסד כבר מאמצע 1976 הופצו לקטים שבועיים בעניין . לדברי אורון , הניירות של המוסד הופצו גם לראש הממשלה בגין , שנהג להודות לו עליהם . אמ " ן פיגר אחרי המוסד והחל לחפשם באופן מתודולוגי רק באפריל . 1976 בקיץ 1977 נפגש עבד א - רחמן חסן א - תוהאמי , סגן ראש ממשלת מצרים דאז , עם משה דיין במרוקו , ושמע ממנו על עמדות ישראל לקראת משא ומתן צפוי . המוסד היה שותף בסוד מפגשים אלה ואילו אמ " ן מודר מהם . ראש אמ " ן אמנם קיבל את הסטנוגרמות של מפגשים אלה מידי חקה , אך גם אז , לדבריו , הוא לא מצא בהם דבר מיוחד זולת גישתו החצופה והיהירה של תוהאמי . לא ברור מדוע אמ " ן מודר מהפגישות החשאיות ויש הגורסים כי גם המוסד מודר מהן , ונוכחותו בהם התבקשה רק לשם אבטחתם . מתוך מסמכים שנחשפו בארכיון המדינה ניתן לעמוד על כך שבגין רכש אמון במוסד . נראה כי כשלמקבל החלטות יש תחושת הזדהות עם הדברים שאומר גוף מודיעין אחד , הוא יעדיף אותו על פני גוף אחר . ב 16 - בנובמבר 1977 התקיים באמ " ן דיון לקראת הגעתו של סאדאת ארצה . בתחילת הדיון עלתה השאלה מה עומד מאחורי המהלך של סאדאת . ראש אמ " ן ענה כי הוא נמנה עם הטוענים כי סאדאת עצמו עדיין איננו יודע . בעקבות דיון זה הופצו שלושה ניירות . האחד , שכתבה מחלקת המחקר , הופץ בתפוצה הרגילה וביטא את המהלך המצרי . שני מסמכים נכתבו על ידי ראש אמ " ן עצמו : האחד ברוח דומה לנייר המחלקתי תוך חידוד הדברים , והשני היה מכתב חריג ובו נותחו התגובות האפשריות של ישראל ואת אלה של מצרים לכל אחת מהן . נייר זה הרתיח את ראש הממשלה , והוא דרש מגזית להשיבו מכל המכותבים כדי להשמידו . ייתכן ומעמדתו כראש ממשלה , בגין לא היה שותף לקונצנזוס באמ " ן , גם אם נהג לומר דברים אחרים מיציע האופוזיציה . ההחלטה של בגין למדר את אמ " ן מהמפגשים במרוקו , גרעה , לדעת אמ "ן מחקר , מהתהליך המודיעיני בשל " היעדר מידע מכוחותינו " . בעוד אמ "ן נצמד לקונספציה על פי הממד הצבאי בלבד ושם את יהבו על היכולות של מצרים , הדרג המדיני התמקד בשיחות החשאיות ובכוונותיו של נשיא מצרים כדי לתת הזדמנות לתפנית המדינית שלו . מחלוקות בין הדרג המדיני ובין המודיעין אינן נדירות . הקברניט אינו חייב לשתף את המודיעין בסוד ענייניו או אפילו לאמץ את הערכותיו . מחד גיסא , אין לקשור את ההערכה המודיעינית ב " מידע מכוחותינו " , שכן המודיעין אמור להיות עצמאי ובלתי תלוי בהערכותיו . מאידך גיסא , היו שטענו כי יש לכך מחיר - אי מיצוי היכולת המודיעינית . אלא , שגם כשהובאו תמלילי המפגשים החשאיים בפני המודיעין וגם כשהודיע סאדאת על כוונתו להגיע לירושלים - עדיין הוטל ספק רב בכוונותיו . לפיכך , לא ברור אם הערכתו של אמ " ן היתה שונה לו היה מלכתחילה בסוד העניינים . תחום אחריותו של המודיעין בעוד שהקשיים של ארגוני מודיעין בהתמודדות עם איומים נחקרו בצורה אינטנסיבית ב 60 - השנים האחרונות , הספרות המחקרית הדנה בזיהוי הזדמנויות או בתפניות אסטרטגיות בכיוון של שלום טרם זכתה לדיון אקדמי מספיק . במציאות העכשווית המשתנה , המושגים " ברית ורשה " ו " ברית נאט " ו " אולי אינם ניצבים זה כנגד זה במלוא מובנם , אך נוצרים שני קטבים בעלי משמעות חדשה . אל מול קוטב " הסטטוס קוו " השואף לשמר את יציבות המערכת ואת כללי המשחק הקיימים , עומד קוטב " רוויזיוניסטי " שמטרתו להכתיב כללי משחק חדשים . דווקא במציאות כזאת ישנה חשיבות עצומה לחקר מגמות אסטרטגיות - מדיניות . הגם שיש קושי להסיק מסקנות על בסיס מקרה אחד , הבנת הנחיצות של מתן התרעה על תפניות אסטרטגיות - מדיניות במקרים דומים עשויה לעתים להיעשות על בסיס אנלוגיות . ההיקשים ושילוב המסקנות ההיסטוריות והתיאורטיות ממקרה בוחן זה עשוי ללמד זיהוי וחשיבה אחרת במפגש עם תופעות מקבילות או דומות , למשל היוזמה הסעודית המונחת על השולחן מאז , 2001 או קריאתו של נשיא מצרים עבד אל פתח א - סיסי מספטמבר 2015 להרחיב את השלום עם ישראל למדינות ערביות נוספות . לא די בדיבורים נאים על ההזדמנויות בפתח . זיהוי תפניות אסטרטגיות - מדיניות בכיוון חיובי נופל בצורה ברורה לתחום אחריותו של המודיעין . הערות ומקורות למאמר מתפרסמים בגיליון האינטרנטי .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help