sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

מידת היושרה של החוקר , והיא משליכה ישירות על איכות המוצר המחקרי שלו . המעגל השני , החיצוני , הוא הרצון הכללי המתבטא בנורמות המנחות את פעולתה של קהילת המודיעין כחלק אינטגרלי מן החברה והמשטר . הבעייתיות הטמונה בזיקת הגומלין שבין שני המעגלים מצויה במיקומו הפרדוקסאלי של ערך חירות המחשבה במחקר המודיעין . חירות המחשבה היא אחד מערכי היסוד בכל חברה דמוקרטית . הצורך בקיומה ובשמירתה היא נורמה דמוקרטית בסיסית , ובלעדיה נפגעת לא רק החירות האישית , אלא גם נפגמת איכות התוצר המחקרי המודיעיני . חירות המחשבה נגזרת מן האחריות המוסרית . אך כשעוסקים בהערכת מודיעין הנוגעת לסוגיה פוליטית בראש סדר היום הלאומי – חדלה חירות זו מלהיות ערך עליון מופשט . ההקפדה על המשך קיומה הופכת לדילמה קשה . הדילמה נובעת לא רק מכך שהמחקר המודיעיני הוא שימושי ותכליתי , ולפיכך תוחם את " המראתה " של המחשבה המחקרית למציאות . ההשתייכות לממסד השלטוני והביטחוני והעיסוק בנושאים הנוגעים לשאלות קיומיות מגבילים את חירות המחשבה . כל חריגה מחשבתית הסותרת את הקונצנזוס הלאומי בנושאים קיומיים היא כמעט בלתי קבילה . להלכה , כורח מציאות זה סותר את ערך חירות המחשבה ; אך למעשה , מעריך המודיעין חי וחושב במציאות פרדוקסאלית זו . חירות המחשבה חיונית כאוויר לנשימה כדי שימצה עד תומן את מקוריות המחשבה ויכולת ההערכה שלו . כל עוד נושאי המחקר אינם בזיקה ישירה לסוגיות קיומיות שבפולמוס ציבורי – גבולותיה של חירות המחשבה רחבים . אולם במצב שבו לתוצר המחקרי השלכות ישירות על תהליך קבלת החלטות בסוגיות הנעדרות קונצנזוס לאומי , יש סכנה , ולו פוטנציאלית , לעצם קיומו של מחקר מודיעיני כדיסציפלינה עצמאית ובלתי תלויה . הזהירות מלהיות כלי שרת פוליטי בידי הקברניטים או המפלגות הפוליטיות היא נורמה שעליה נשענת עבודתה של קהילת המודיעין בדמוקרטיה . נורמה זו ניתנת להגנה כל עוד אין אילוצים חיצוניים פועלים על מערכת המודיעין , המכרסמים באי תלותה , באמינותה ובמיומנותה . הגבול שבין שירות הממשל בהגשת מיטב ההערכה לבין הטיית ההערכה להצדקת מדיניות הממשל או הכוונתה הוא מטושטש , והפיתוי לחצותו מבלי דעת - גדול . מעורבות פעילה בתהליך קבלת החלטות מדיניות מקנה למעריכי המודיעין תחושה טובה של הכרת ערך חשיבות עצמית . עם זאת , היא טומנת ברבות הזמן סיכון ביצירת הזדהות בין מעריך המודיעין לפוליטיקאי , עד כדי אימוץ אוריינטציות פוליטיות על ידי המעריך . מנגד , שמירת מרחק מגבילה מטבעה את השפעת גורמי הערכת המודיעין על הקברניטים . אם כך , מה עדיף ? הקפדה על שמירת מרחק או הגברת מעורבות תוך סיכון העצמאות הדיסציפלינרית לטובת שיפור תחושת הנכסיות עבור הדרג הפוליטי ? על אי מעורבות ניתן להחליט בעיקרון , ואילו על גבולותיה של המעורבות קשה להחליט . מהרגע שהמערכת המופקדת על הערכת מודיעין מחליטה שלא לסייג עצמה לגבי עקרון אי מעורבותה בסוגיות פוליטיות מרכזיות – שוב אין ביכולתה להגדיר את גבולות מעורבותה , וספק אם לאורך זמן אפשרית מעורבות ללא הזדהות . לעמוד על המשמר מפני הפיתוי מן הראוי כי שתי המערכות , המודיעינית והפוליטית , יהיו מודעות לסכנות כתוצאה מזיקת הגומלין ביניהן . מודעות זו עשויה להניב אופני התנהגות וצעדים שינקטו שתי המערכות לשמירת עצמאותה , אמינותה ומיומנותה המקצועית של הערכת המודיעין . על הקברניטים להיות מודעים לבעייתיות שבהערכת המודיעין לגבי סוגיה קיומית שנויה במחלוקת . הם עשויים להידרש להכריע באיזו מידה יתחשבו בהערכת המודיעין ואיזה משקל ייחסו לה במכלול שיקוליהם . אפשר שיעשו חסד עם קהילת המודיעין אם בחלק מהסוגיות הם יעריכו את המידע הגולמי הלא מעובד וישחררו את גורמי המודיעין מן המטלה להציג הערכת מודיעין מדינית ואסטרטגית . בכך יקטינו הצרכנים את הסכנה לנסיגת האתיקה מפני הפוליטיקה . בתחום הממסדי ניתן להסתייע במבנים ארגוניים שיקטינו את הסכנה לפוליטיזציה של הערכת המודיעין , הגוברת בעיקר בעת מצוקה לאומית . הראשון , ניסוח כללי אתיקה מקצועית של קהילת המודיעין , כפי שמתקיימים בתחומי המשפטים והעיתונות . צוות מומחים יכול לתרום לניסוח כללים לעבודת קהילת המודיעין מול הדרג הפוליטי וכן ליצירת גוף ארגוני שיקפיד על מילויים ויישומם באמצעות מעקב שוטף אחר התוצר המודיעיני בנושאים רגישים . השני , הרחבת סמכותו של המטה לביטחון לאומי , שיחצוץ בין גופי הערכת המודיעין לבין הדרג הפוליטי . זאת בין היתר באמצעות סינון המגעים האישיים בין שתי המערכות והקטנת החיכוך ביניהן , לטובת אמינותה של מערכת המודיעין ועצמאותם של מקבלי ההחלטות . אמצעים אלה ואחרים לא יועילו אם לא יושתתו על החלטה פנימית מוסרית של כל גורמי הערכת המודיעין ברמת הכלל וברמת הפרט - לעמוד על המשמר מפני הפיתוי לערב , מדעת או שלא מדעת , מודיעין ופוליטיקה . הזהירות מלהיות כלי שרת פוליטי בידי הקברניטים או המפלגות הפוליטיות היא נורמה שעליה נשענת עבודתה של קהילת המודיעין בדמוקרטיה . נורמה זו ניתנת להגנה כל עוד אין אילוצים חיצוניים פועלים על מערכת המודיעין , המכרסמים באי תלותה , באמינותה ובמיומנותה יוסי כהן , ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר שמונה לראש המוסד . הרחבת סמכותו של המטה עשויה לחצוץ בין גופי הערכת המודיעין לבין הדרג הפוליטי

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help