sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

כוונותיו של סאדאת . ימים ספורים לפני הגעתו של סאדאת עדין לא נפרצה חומת העקשנות באמ " ן , ששיאה היה אזהרה על הונאה לקראת מלחמה ועל רצון לגייס מילואים . הקושי הטמון בהכללה מסוג זה , שמחמיצה איתור הזדמנויות , הוא בכך שעל איש המודיעין לפעול מתוך הנחה כפולה ולכאורה סותרת את עצמה : המנהיגים בסכסוך הגיעו להכרה שיש להם אינטרס היסטורי לעשות שלום נכון לרגע זה , אך עדיין יש סיכוי לסיכונים אפשריים בדרך לשלום או לקריסתו . במילים אחרות , מדובר בידע על העבר המעוגן בעובדות , לעומת חוסר הוודאות של מפנה אפשרי ללא ביטויים גלויים ועובדות קונקרטיות . מצד שני , הכללה זו הביאה לכך שגם הערכת אישיותו ומדיניותו של סאדאת נעשתה במונחים שליליים ומזלזלים . ומתוך עולם מונחים זה , שהותאם לראיית האיום , התמסמס העיקר ; סאדאת נוכח כי אין סיכוי לכנס את ועידת ז ' נבה או להפעילה לחיוב כפי שייחל . לאחר תקופה ארוכה ללא פעילות דיפלומטית , בשל הבחירות בארה " ב ובישראל , סאדאת חש שתוקפו של הסכם הביניים יפוג והוא ימצא את עצמו ללא הישג מדיני וללא תירוץ להימנע מפעולה צבאית . מסקנתו היתה שדרוש מהלך מדיני נועז כדי לנפץ את הקיפאון ולהיחלץ מהמלכוד . הוא החליט לנסות ולהגיע במישרין להסכם מדיני עם ישראל . המעקף לוועידת ג ' נבה לא היה אימפולסיבי , אלא תוצאה של מחשבה מקיפה . במקום לנסות ולעמוד על הפריזמה האישית של סאדאת בתהליך זה , שנשאה בבירור את חותם אישיותו וסגנונו הדרמטי , אמר ראש אמ "ן שביקורו הוא תולדה של " קפריזה בלתי צפויה של איש אחד " . סאדאת אמנם היה אניגמה , שמר את מחשבותיו לעצמו ומיעט להתייעץ עם עוזריו . הוא היה כותב ומדבר רבות , אך לא על מחשבותיו הפנימיות ועל מטרותיו האמתיות . אלא שהמהלכים שעשה - בהם חיסול " מוקדי הכוח " ב , 1971 - גירוש הסובייטים ב , 1972 - המתקפה הטוטלית בחזית התעלה ב 1973 - ויוזמת נובמבר - 1977 היו רחוקים מהתדמית שיוחסה לו . הם מעידים כי בשעת לחץ הוא מסוגל להחלטה מרחיקת לכת . יתר על כן , המהלכים הללו מצביעים על חשיבה אסטרטגית , על כישורים מדיניים ועל התפנית האסטרטגית שחלה במדיניות מצרים לאחר מות נאצר . סביר שלא תוכן הודעתו של סאדאת הוא שהפתיע את גורמי המודיעין , כי אם נכונותו לשלום . תהליכי צמיחתה נעלמו מעיניהם של אלה שבחרו שלא לראותם . סאדאת נטה להימנע ממהלכים קטועים ונהג למצות כל קו שבחר בו עד תום . פעם אחר פעם הוא הוכיח כי כששיקוליו מובילים אותו למסקנה חדשה , הוא יחתור אליה בשיטתיות עד לגבולה ההגיוני , אפילו תוך התעלמות מדעות מקובלות . סאדאת ראה ביכולת להגיע לתמורה מחשבתית את המפתח להשפעה על המציאות . מערכת סבוכה שהקשתה על ההערכה אי - זיהוי תפנית חיובית איננה תוצאה של קשיים אובייקטיביים בלבד . זוהי בעיה שמושפעת מיחסי הגומלין בין רכיבי המערכת השלמה . בשונה מסוגיות טקטיות , כשלי הערכה אסטרטגית נובעים ממכלול גורמים , ארגוניים ומערכתיים . זו מערכת סבוכה שבה המודיעין הוא תת - מערכת סגורה המקיימת מידור וחשאיות , והוא משמש כלי עבודה שאמור לספק תוצר למערכת פתוחה של מקבלי החלטות . מפגש אינטרסים זה מייצר שאלה לגבי האחריות על זיהוי תפניות מדיניות . בעוד שברור כי הערכת התרחשותם של סיכונים צבאיים היא באחריותו הבלעדית של המודיעין , הרי שמידת אחריותו להערכת תהליכים פוליטיים ארוכי טווח איננה תמיד ברורה . נטען כי לחוקרי המודיעין אין יתרון בסוגיות אלה על פני היסטוריונים וחוקרים בתחומי מדעי החברה . בתהליך המודיעיני יש משמעות חשובה לשינויים ארוכי טווח , אך אלה מתקבלים באמצעות " מחקר בסיסי " . הסימנים המשמעותיים מבחינת זיהוי תפנית מבוססים על איסוף אינסופי וממושך של נתונים פוליטיים , כלכליים , תרבותיים וחברתיים . לפיכך , אם המודיעין אינו פנוי וזמין למחקרי עומק , הוא יתקשה לזהות את משמעותה של התפתחות השונה מהמצב המוכר עד אז . כך , ההכרה בשינוי לא תגיע אלא כשהתהליך יגיע לשיאו . לפיכך , שיתוף פעולה בין המודיעין לבין האקדמיה הוא רצוי ואף הכרחי לצורך רעננות מחשבתית , זוויות ראיה שונות ויצירתיות . אולי אין בשיתוף פעולה זה כדי למנוע כישלון עתידי , אך הוא עשוי לרדד את עומק ההפתעה שמגיעה בבחינת שבר . הערכת מודיעין לאומית אולי איננה יכולה להעריך במונחי זמן ועוצמה תפניות מדיניות , אך היא יכולה למקם נקודות ציון על ציר זמן שיכול אולי להעיד על התפתחויות אסטרטגיות אפשריות . הבעיה המערכתית הנדונה מתייחסת ראשית כל להגדרת אמ " ן כאחראי בלעדי על ייצור ההערכות המודיעין הלאומיות . הגדרת אמ " ן ככזה הופכת אותו לנושא באחריות על כל משגה או מחדל . לאחר מלחמת יום הכיפורים המליצה ועדת אגרנט על פלורליזם מחקרי במערכת המודיעין ואף יושמו כמה החלטות , אלא שהן לא היו יותר משבלונות טכניות שלא הועמדו במבחן המציאות . בתוך אמ " ן הוקמה יחידת הבקרה , שתפקידה היה להשמיע את " הדעה האחרת " על בסיס אותו מידע מודיעיני . היא מנתה כמה חוקרים בודדים וכמעט שלא היו דיונים שבהם תפקודם בא לידי ביטוי . גם הפלורליזם וגם יחידת הבקרה נולדו מכישלון יום הכיפורים ונועדו להבטיח פיתוחן פרשנויות מחמירות יותר מזו השוטפת של המחקר . כלומר , הפלורליזם והבקרה לא רק שלא סייעו בפתיחת מרחב לחשיבה על הזדמנויות של שלום , אלא גרמו לבלימת החשיבה בכיוון זה . בארגונים אחרים אמנם הוקמו יחידות מחקר , המרכזי שבהם היה המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים , שיצחק אורון הקים בו את המחקר ועמד בראשו . מטיב היחסים בין הארגונים עולה תהיה לגבי אופי שיתוף הפעולה ביניהם . אמנם למוסד לא הייתה אחריות כלשהי בההערכה הלאומית , אך התקיים בו מחקר שבחן את התפנית המדינית במצרים . ניירות ולקטים בדבר סימנים על אודות תפנית זו הגיעו לראש אמ " ן ולקברניטי המדינה , אך לא לדרגים אחרים באמ " ן מחקר , מסיבות שיכולות אולי להיות מובנות - השפעה על המחקר האובייקטיבי . סיבה אפשרית להיעדר שיתוף פעולה או סיעור מוחות בין מחלקות המחקר באמ " ן ובמוסד היא יריבות בין - ארגונית . דיון משותף בין אמ " ן לגורמים יצחק אורון . טען שחלה תפנית במדינות ערב

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help