sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

ניתן לקבוע על דרך ההנגדה כי במשטר רודני קיימת אתיקה ברורה בכל הנוגע ליחסי מערכת המודיעין עם המערכת הפוליטית . מנגד , בדמוקרטיה הפלורליסטית כללי המשחק מעורפלים . בהנחה שתהליך הפקת הערכת המודיעין הוא יצירתי , מההיבט הפילוסופי של תורת המידות עדיף להתייחס אליו במונחים של " ראוי " ו " לא ראוי " , על פני השימוש בהגדרות של " טוב " או " רע " , המיוחסות לסגולות או מידות ( . ( Virtues עם זאת , בעינה עומדת השאלה : האם מה שראוי לעשותו הוא ה " טוב " , או שמא ה " טוב " הוא הראוי . הגישה התכליתית בתורת המידות טוענת כי ערכו של המעשה תלוי בתוצאותיו – בתרומתו להגשמה או לקידום תכלית מסוימת שהיא ה " טוב " העליון . אם תכלית המעשה היא טובת הכלל , הרי שזו אינה קבועה ולכן קנה המידה האתי לשיפוטה משתנה במצבים שונים ובזמנים שונים . האתיקה עוסקת בנורמות של הרצוי . כיצד ינהג אפוא מעריך המודיעין הנתון בקונפליקט בין המצוי לרצוי ? מה יעשה אם מצפונו או מצפנו הפוליטי מורים על כיוון השונה מהרצון או מהתכלית הפוליטיים של צרכני המודיעין ? להלכה , הנורמה המקובלת לא מותירה למעריך את הפריבילגיה להביע את דעתו המפורשת בסוגיה פוליטית הנוגעת לתחום אחריותו . המעריך מוגבל להצגת תמונת מצב והערכתה , שפרשנותם תעשה בידי הקברניטים לפי שיקול דעתם . היתרון היחסי של הידע שבידי המעריך מאפשר להציג את הערכתו באופן שישקף את דעתו הפוליטית ; כך זו עלולה להיות מנוצלת לתכלית פוליטית . האם תהליך שכזה הולם נורמה אתית אם לא ? במשטר טוטליטרי , שבו האליטה הפוליטית של צרכני המודיעין היא מונוליתית , נורמה זו רווחת , ולפיכך אתית . מנגד , הדמוקרטיה הפלורליסטית מאפשרת מעצם טבעה מניפולציה של מקבלי ההחלטות על ידי מוקדי כוח שונים , ובהם גם גורמי הערכת המודיעין . כלומר , בנסיבות מסוימות עלולים קהילת המודיעין וגורמי הערכת המודיעין בפרט לתפקד בעל כורחם כגורם בעל השפעה פוליטית . כתוצאה מכך ובמקביל עלולה להתפתח " פוליטיזציה " של הערכת המודיעין , שאינה רצויה מבחינה מקצועית ואתית . לקהילת המודיעין יש יתרון יחסי בהכרת העובדות לעומת מערכות אחרות ואף מול הקברניטים , אך האם הוא לא מתעוות במצבים לאומיים אקוטיים והופך דומה יותר למערכות המשרתות משטרים שאינם דמוקרטיים כלל וכלל ? והקברניטים - האם הם מסוגלים לעמוד בפני פיתוי הערכת המודיעין המחזקת את השקפותיהם ? קהילת המודיעין כמוקד השפעה חלק ממוסדותיה החברתיים והפוליטיים של החברה הישראלית התגבשו לפי מידת זיקתם ומרכזיותם לנושאים הקיומיים של מדינת ישראל . הממסד הביטחוני על מרכיביו התפתח במרוצת השנים לאליטה המשמשת כמאגר פוטנציאלי למנהיגות הישראלית העתידית . מקרבהעלית הביטחונית , קהילתהמודיעיןבולטתבתודעתהציבור הישראלי כתת - קבוצה ייחודית ; בעתות רגיעה היא נתפסת כמאגר תבונה וידע , ולא יהיה זה מוגזם לקבוע שגם כאורקל המופקד על ניבוי העתיד . ואילו בעתות מלחמה היא הופכת לטרף קל לכלות בו זעם . ההשתייכות לקהילת המודיעין נתפסת בישראל כמכובדת , אפופת מסתורין ופטריוטיות . זאת , לפי שעה , בשונה ממעמד קהילות מודיעין בדמוקרטיות אחרות במערב . במדינות אלה יוקרת הממסד הביטחוני כולו , ובפרט זו של קהילת המודיעין , מצויה לעתים בשפל . ההימנות על שורותיה אינו מקנה בהכרח יוקרה חברתית , והמשרתים בה מסווים לעתים את עיסוקם לאו דווקא מטעמים מקצועיים , אלא מתחושות נחיתות וחשש מסטיגמה כי התנהלותם המקצועית סותרת את ערכי הדמוקרטיה . ההתחככות של קהילת המודיעין בדרג מקבלי ההחלטות טומנת בחובה פוטנציאל מתמיד לחציית הגבול המטושטש לעתים בין שני פניה . הראשון , היותה קבוצת עלית מקצועית , התורמת תשומות לתהליך קבלת ההחלטות ; והשני , אפשרות הפיכתה לקבוצת עלית , המשפיעה על מהותן של ההחלטות מתוך עמדת יתרון יחסי הנובעת מהכרת המידע . הסיכון לחציית הגבול בין השיפוט המקצועי לבין זה הערכי גובר בשעה שעל סדר יומו של הקברניט מצויה סוגיה בעלת חשיבות לאומית , והוא נדרש להערכות מודיעין תכופות מהרגיל . או אז עלול מעריך המודיעין " להתפתות" לשעת רצון שנקרתה לפניו ולגלוש מן הדיסציפלינה המקצועית לעבר הפוליטיקה . בשעה שמעריך המודיעין מתבקש להציג הערכה מקצועית בסוגיה פוליטית אקטואלית , סביר כי מבחינה אתית אין הוא מתבקש לחוות דעתו הפוליטית . המעריך משול לשופט שהאתיקה המשפטית מחייבת " להתעלות על עצמו" ולרסן את דעותיו האישיות בבואו לפסוק . ברם , בעוד כללי האתיקה המקצועית של מערכת המשפט מוצקים וברורים , אין הכללים ברורים בכל הנוגע ליחסי קהילת המודיעין עם הקברניטים הפוליטיים . ככל שההתחככות בין דרג הקברניטים המדיניים לבין קהילת המודיעין גדולה יותר , ואין כל חיץ המקטין את החיכוך ביניהם , שתי המערכות יוצאות נפסדות . סימביוזה שלילית זו שוחקת את יכולת עמידתה של קהילת המודיעין לאורך זמן כקבוצת עילית בעלת ייחוד דיסציפלינארי . היא אף משלה את הקברניטים כי הם מקבלים את מיטב ההערכה המקצועית , בעוד שלמעשה הערכה זו " נתפרת " – לעתים בלא מודע – למידות האידיאולוגיה ולסדר היום הפוליטי שלהם . שאלת האחריות המוסרית וגבולותיה של חירות המחשבה התודעההקולקטיביתשלחוקרי המודיעיןנשענתעלנורמות . חלקןייחודיות לדיסציפלינה של מחקר המודיעין , וחלקן אופייניות גם לקבוצות מקצועיות אחרות בחברה המערבית . ייעודה של הערכת המודיעין מחייב את העוסקים בה לרמה גבוהה של אינטליגנציה וכשרים אינטלקטואליים . יכולת חשיבה אינטגרטיבית ומסנתזת היא הנכס העיקרי של המעריך המודיעיני , ובכך אין הוא שונה מאינטלקטואלים ובעלי התמחויות שחשיבתם אומנותם . עם זאת , ישנו הבדל מהותי בין חוקרי המודיעין לאינטלקטואלים אחרים הנוגע לצורך הגדרת האתיקה הדיסציפלינרית של מחקר המודיעין - שיוכו של מעריך המודיעין למערכת הביטחון של המדינה . עובדה זו גוזרת את הגדרת החשיבה המודיעינית כתכליתית ואת מחקר המודיעין כמחקר שימושי , הנועד לצרכים ביטחוניים לקיום המדינה . לפיכך אין דומה המזרחן החוקר במסגרת אקדמית או מכון מחקר לעמיתו החוקר באותו התחום במסגרת קהילת המודיעין . יש הבדלים של ממש במידע , בנשוא המחקר וביעדי התוצרת המחקרית . חוקר המודיעין נתון דרך קבע בתוך שני מעגלים של אחריות מוסרית ; האחד , הפנימי . זהו תחום האחריות הסובייקטיבית שבו נמצא החוקר בדיאלוג מתמיד עם מצפונו . מידת האינטנסיביות של דיאלוג זה היא פונקציה של

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help