sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

מדברים על שלום . על פי המחקר , נראה כי אצל סאדאת התפתחה נכונות רצינית להשלמה , ולפיכך ישראל חייבת להיערך מחדש . לאכזבתו ראה אורון כי לא נעשה דבר בעניין , והוא הפציר בשמיר לפעול כדי שהאקדמיה תשפיע בכל דרך אפשרית על השיח הציבורי בישראל . מיוני 1976 הוציא אגף המחקר בראשות אורון " לקט סימנים לשלום" שבועי . אורון מצא כי תבנית החשיבה הבסיסית הייתה של התרעה מפני מלחמה ואנטיתזה של שלום . רצונו היה שהראש יהיה פתוח גם בהתרעה לשלום - ולכן המתודה הזו חייבה את כולם במחלקה . בסוף , 1976 לאחר שהצוות של אורון הגיע לבשלות ומיומנות מתודית בקריאת הדו "חות כאנטיתזה למה שכתוב בהם , כינס אורון את כולם אצל ראש המוסד יצחק חופי ( " חקה " ) . כל אחד הציג את הנתונים מתחום התמחותו . חקה השתכנע וקיבל את ההערכה , ובפברואר 1977 היא הוצגה בפני ועדת החוץ והביטחון . חברי הכנסת דחו את ההערכה על האפשרות לשלום עם מדינות ערב , בדגש על מצרים , והפגינו גישה צינית . אורון אמר כי ההערכה של המוסד הייתה כה זרה לתפיסות שרווחו בישראל , עד כי חברי הוועדה אמרו לאחר ביקורו של סאדאת בארץ כי " סברו אז ש ( אורון ) ירד מן הפסים " . לדברי אורון , הלקטים של הסימנים המעידים שהמוסד כתב עליהם היו למעשה ידיעות , כל אחת די שטוחה וסתמית בפני עצמה . הידיעות התבססו לא רק על חומר סודי , אלא גם על חומר גלוי - דיווחים של עיתונאים מצריים על הלך הרוח הכללי ועל הנכונות להיפרד מהערבים . סאדאת לא רצה להיות תלוי במדינות ערב מתוך הבנה שלא ניתן לסמוך עליהן , בראש וראשונה על הפלשתינים . היו גם התבטאויות של אישים בממשלת מצרים שלפיהן מצרים חייבת לפעול כדי להיחלץ ממצבה . חוגי אינטליגנציה פרשו משנתם שלפיה אי אפשר לנצח את ישראל ויש לחתור לשלום , משום שהמצב הנתון בלתי אפשרי . בעוד שבמוסד כבר נחקרו סימנים מעידים לשלום , בהערכת המודיעין של אפריל 1976 נבחנה באמ " ן תמונת המצב במצרים . ידיעות רבות הגיעו ממספר מקורות - משקיפים , גורמים אקדמאים זרים ודיפלומטים שביקשו לעמוד על המתרחש במצרים , כולל אקדמאים יהודים , שהסכסוך עניין אותם במיוחד . הם הופתעו לגלות עד כמה המצרים מרבים לדבר על אפשרות של הסדר שלום עם ישראל , ועד כמה ישראל אינה קוראת נכונה את המתרחש במצרים . שירותי מודיעין זרים חיזקו את הנאמר וכתבי עיתונות בכירים במצרים מסרו דיווחים דומים . אף על פי כן , כשמיהרו כמה מגורמים אלה ארצה כדי לפגוש אישים בציבור , באקדמיה ובחוגי השלטון וליידע אותם בדבר התמורה הזו , הם התקבלו בסקפטיות ואף בלעג . בסיכום אותה הערכת מודיעין הועלתה שאלה עקרונית : האם המודיעין ערוך לזהות סימנים מעידים על תפנית בכיוון המדיני ? התשובה שהתקבלה הייתה שלילית . אמ " ן מעולם לא בנה מערך איסופי ממוקד למטרה זו , ולא היה ערוך כלל לכך מבחינה מחקרית . כדי למצוא קצה חוט בנושא " סימנים מעידים לשלום " , פנה גזית אל מכון " שילוח " באוניברסיטת תל אביב וביקש את הראבן שיכין הצעה בעניין . כעבור כמה חודשים התקבל מסמך : " הצעת מכון שילוח לסימנים מעידים לשלום " . במקום לנסות ולעמוד על הפריזמה האישית של סאדאת בתהליך זה , שנשאה בבירור את חותם אישיותו וסגנונו הדרמטי , אמר ראש אמ " ן שביקורו הוא תולדה של " קפריזה בלתי צפויה של איש אחד " . סאדאת אמנם היה אניגמה , שמר את מחשבותיו לעצמו ומיעט להתייעץ עם עוזריו . הוא היה כותב ומדבר רבות , אך לא על מחשבותיו הפנימיות ועל מטרותיו האמתיות סימנים מעידים בשלושה מישורים מסמך שילוח התמקד בשלושה מישורים עיקריים . ראשית , המישור הסמנטי שנגע לשינויים בסגנון ובטרמינולוגיה של מנהיגים ופובליציסטים בנוגע לזכות קיומה של ישראל במזרח התיכון ובאפשרות לפתרון מדיני . כמו כן , הוא בדק את היעלמותם או הופעתם של ביטויים ומילות גנאי מהלקסיקון שלהם ; האם אותה צמרת משתמשת בניסוחים זהים בלשון הערבית לקהל בבית ובפרסומים לתצרוכת חוץ ; והאם יש מי שיקום מול רבים וידבר בגלוי על הצורך בפתרון מדיני , מבלי לחשוש מפגיעה בשל דבריו . סימן מעיד מרכזי היה השינוי שהחל להיות מורגש בבירור בענף מצרים ובזירה המערבית , כשסאדאת הוריד את סף הדיבור על שלום ב " דורות הבאים " ודיבר על חלוקת הנטל הפלשתיני בצורה שונה . שנית , דעת הקהל הערבית מתמקדת בניטור דעת הקהל במדינות ערב באמצעות סקרים שביצע גוף זר בינלאומי . כך מתאפשרת השוואה של תמורות בדעת הקהל ככלי להבנת הלך הרוח - שלילה מוחלטת של ישראל לעומת הכרה בה או במשא ומתן פוטנציאלי . כך , בראשית 1977 קיבלה שארלוט ג ' ייקובסון , נשיאת ארגון נשות " הדסה" העולמי , הזמנה מסאדאת לבקר במצרים כאורחת רשמית שלו . ג 'ייקובסון נענתה להזמנה , ולאחר כשבועיים שבה ובפיה דברי הלל ושבח על האירוח ועל הניסיון לשכנעה בכנות השאיפה של המצרים להגיע לשלום ולהסדר מדיני . לדברי גזית , אמ " ן לא זלזל בדיווח שהתקבל . המעשה המצרי אכן היה חריג , הן במצרים והן במערכת הבין - ערבית , שעדיין ניזונה ופעלה בהתאם למורשת ועידת חרטום . לדבריו הצעד הראשון שנקט היה לראות כיצד הוצג ביקורה של ג ' ייקובסון לעם המצרי בתקשורת הערבית . הוא נדהם לגלות שהביקור לא הוזכר במילה . מכך הוא למד לקח חשוב ; במשטר ובחברה סגורה ובלתי דמוקרטית אין צורך להכשיר את דעת הקהל לקראת שינוי במדיניות , שכן סמכות ההחלטה מסורה בידי איש אחד ויחיד . שלישית , המישור האקטיבי הנוגע לזיהוי צעדים מעשיים שמבטאים עמדה חדשה ביחס לישראל ולפתרון מדיני , דוגמת הקצאת משאבים על פי סדר עדיפויות שונה . ב 18 - באפריל 1974 פרסם סאדאת את " נייר אוקטובר " , המתאר סדר קדימויות חדש במצרים . הנייר העמיד את הפיתוח הכלכלי כמשימה הלאומית הראשונה במעלה לאחר המלחמה , ושיקף את הנטל הכבד שנפל על כלכלת מצרים בשל הסכסוך עם ישראל . האילוץ הכלכלי העמיד את מצרים על סף שואה כלכלית - דמוגרפית חריפה , וככל שקרבה 1977 הוא החמיר . " נייר אוקטובר " אינו מציג ניגוד בין " הזהות המצרית " לזיקה לעולם הערבי , אך במקום סיסמאות משיחיות על אחדות ערבית גדולה ,

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help