sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

לא רבות השתנה מאז אותה צניחה חלוצית במתלה . יכולת לחימה , יכולת שפתית לתקשר עם האויב , עורמה , חוכמת חיים והבנה העמוקה של נפש האדם היוו אז ומהווים היום את הד . נ . א המקצועי והערכי של יחידת החוקרים , 154 גייס אותו בתחילת שנות ה 50 - ליחידה . אופיר צורף לגדוד הצנחנים 890 והיה לחוקר השבויים הראשון בעל הכשרת לוחם המצטרף לכוח לוחם . הוא צנח עם הגדוד במתלה ומיד לאחר מכן החל לספק מודיעין מחקירת שבויים . אופיר תחקר את עובדי מע ” צ המצרים , ששיפצו את הכביש וידעו על פריסת הכוחות המצריים בהמשכו בתוך 25 24 המיצר . העובדים לא ידעו לספק מודיעין איכותי על הכוחות הללו . עם אופיר היה גם חיים יעבץ , איש יחידה , 154 לימים ראש ענף המעצמות במחלקת המחקר של המודיעין במלחמת יום הכיפורים . בעקבות הקרב , החלו לזרום שבויים רבים והיה צורך להפיק מהם מידע - ומהר . המח ” ט אריק שרון ביקש תגבור ביכולת הפקת המודיעין , וכך הצטרף רב ” ט יצחק זינגר , שנפטר בעת כתיבת מאמר זה . זינגר היה לוחם בגדוד שעלה רק שנתיים קודם לכן ממצרים . הוא היה בן , 24 מבוגר מעט מהלוחמים שעמם צנח בשעות הדמדומים של 29 באוקטובר . 1956 הוא השתתף בקרב הדמים שבמיצר המתלה , שבו נקלע כוח למארב מצרי . בקרב שניטש נפלו 38 צנחנים ו 120 - נפצעו . זינגר , לוחם מיומן ומנוסה , אחז בידע יוצא דופן - שליטה בניב המצרי , עוד מילדותו בקהיר . שרון , שידע על הרקע שלו , הזעיק את זינגר אישית בתום הקרב . מבין עשרות השבויים ביקש המח ” ט כי זינגר אישית יחקור את הקצינים שנפלו בשבי . מהר מאד התברר כי זינגר , חרף היעדר הכשרה פורמלית , הצליח לספק את הסחורה . הוא חקר ששה שבויים בדרגות סגן וסרן . הנחקרים הוכו בהלם מהשפה הערבית ומהניב המצרי שהתנגן בפיו , ויותר מכך מהיחס אליהם . הוא לא נקט אלימות והקפיד לכבד בשתייה ובמאכל כל נחקר . במהלך השיחה לא הזכיר את לכידתם המביכה , לאחר שניסו להימלט בעוד חייליהם נלחמו עד הסוף . המח ” ט עמד לצדו , ניסה להבין את המידע המדויק שקיבל זינגר ולהנחות אותו מה לשאול . פעילותו , שהחלה בטרם שככו רעמי הקרב , נמשכה כשלושה שבועות . חלק מהשבויים שחקר ביקשו להשיב במפורט ובכתב - והוא מיהר לתרגם את המסמכים ובכך הפך גם למתורגמן . המעבר בין תפקידו כלוחם לתפקידו כחוקר שבויים היה טבעי עבור זינגר . הוא לא חש כל הבדל בין לחימה עם אפוד ועוזי להסתערות על מידע מודיעיני יקר . עד סוף ימיו האמין כי הכבוד שנתן לנחקריו הוא שהביא להפקת המודיעין . מבלי משים , יישם הוא בכך בדיוק את אותן שיטות שבהן השתמש דוד המלך מול שבוי מצרי , לא הרחק משם , 3 , 000 שנים קודם 26 לכן . הילדים של יענקל ’ ה הלקח של שימוש בחוקרי שבויים - לוחמים כבר בבואם במגע עם האויב הופנם היטב בצה ” ל . בתחילת שנות ה 60 - הוקמה יחידה ייעודית לחקירת שבויים במתקני חקירה ובשדה הקרב על ידי לוחמים עם הכשרה מיוחדת . על היחידה , שמספרה , 560 פיקד מייסדה יעקב נחמיאס , איש יחידה 154 לשעבר ומפקדו הישיר של אופיר . במרץ רב הקים נחמיאס את מערך חוקרי השבויים בצה ” ל יש מאין , ופיקד עליו ישירות שש שנים . לימים אוחדה היחידה עם יחידה , 154 שהפכה ל . 504 - נחמיאס לא חדל להטיף על החשיבות העצומה של מידע מודיעיני המופק משבוי במהלך הלחימה עצמה . במידה רבה היה נחמיאס ליחידה 504 מה שהיה אברהם ארנן לסיירת מטכ ” ל . חוקרי השבויים לדורותיהם 27 כונו לא אחת “ הילדים של יענקל ’ ה ” על שמו . בשלוש המלחמות שלאחר מכן - ששת הימים , יום הכיפורים ומלחמת לבנון הראשונה - היו חוקרי השבויים חלק בלתי נפרד ממערך המודיעין , המתקדם עם הדרגים הראשונים הבאים במגע עם האויב . במלחמת ששת הימים נחקרו אלפי שבויים , בשדות הקרב ובמחנות העורפיים כאחד . חלקם נפלו בשבי עוד בטרם פרצה המלחמה , וסיפקו מידע חשוב ביותר שסייע לקרבות עוד לפני שניתנה פקודת “ סדין אדום ” ב 5 - ביוני 1967 ( ראה מסגרת ) . במלחמת יום הכיפורים צורפו חוקרי שבויים ותיקים מאוד לחבורת הפיקוד של תא ” ל רפאל איתן , מפקד אוגדה 36 שבלמה את הסורים ברמת הגולן . שניים מאותם חוקרים היו מוטי כפיר ודודו דור . דור היה אחד מ ” תלמידיו” של יענקל ’ ה נחמיאס , יליד דמשק שהיה בן 42 כשעלה ללחום ברמת הגולן . הוא חקר קצינים סוריים שנתפסו במהלך המלחמה בשפת אמו , ערבית סורית , ובתום הקרבות המשיך למלא את תפקידו כחוקר במחנה שבויים 28 עורפי ובהמשך כמפקד מערך החקירות בעורף . מבצע “ צוק איתן ” הוכיח שוב עד כמה יעיל יכול להיות לוחם בעל יכולות חקירה . הלוחמים , הדורות השלישי והרביעי לאופיר , נחמיאס וחבריהם , 29 הוכיחו כי אין להם במה להתבייש . בראיון עיתונאי ראשון מסוגו החושף את עילות יחידת החוקרים בעורף ובשטח , הסביר סא ” ל א ’ - מג ” ד יחידת החוקרים במבצע “ צוק איתן ” וחוקר שטח בעצמו - כיצד עובדת השיטה . התמהיל המיוחד של תכונות הנדרשות מכל אחד מלוחמיו מאפשר ללמוד במגע ישיר דברים שאין סיכוי ללמוד בסיוע אמצעי איסוף טכנולוגיים . מפקדו של א ’ , סא ” ל ה ’ , הוסיף כי הכשרת הלוחמים לתפקיד התובעני הזה אינה כוללת שימוש באלימות . “ הפעלת כוח על עצור בשטח לא מביאה מידע . לכן חקירה היא מיומנות נרכשת . יש לדעת ערבית ברמה גבוהה , להכיר את הלהגים השונים ולהיות בעל אינטליגנציה רגשית גבוהה ויכולת התחברות בין אישית . המסננת שלנו מאוד צפופה ” , אמר . התוצאות במבצע " צוק איתן " היו מידע שהוזרם ללא הרף מחוקרי השבויים ביחידות הלוחמות , שעובד מיידית למידע מבצעי ושבמקרים רבים הציל חיי לוחמים ממלכוד , מארב או מנהרת תופת . גם צוות הקרב החטיבתי של “ גבעתי ” התמודד בהצלחה רבה עם הלחימה החדשה מעל לקרקע ומתחתיה . זאת בין היתר בעזרת לוחמים - חוקרי שבויים , שהצטרפו כחלק 30 בלתי נפרד מיחידות השטח . החקירות הללו חשפו לא פעם מידע יקר 31 וייחודי על תוואי המנהרות שמסרו מחבלים שכנעו . בעשורים האחרונים התרחשו תהליכים דומים גם בצבאות אחרים . בצבא ארה ” ב עובר חוקר השבויים קורס ממושך בן שני חלקים . ראשית הוא לומד את שפת הנחקר בבית הספר לשפות של הצבא , ושנית - את יסודות החקירה . בספר ביוגרפי שחיבר איש מילואים של “ כוח משימה , ” 500 יחידת חוקרי השבויים האמריקאית שפעלה באפגניסטן ובעיראק , מתוארים בפרוטרוט שלבי ההכשרה . הספר מפרט את הטכניקות שמלמד צבא ארה ” ב להוצאת מידע משבויים , ובעיקרן 16 שיטות להפקת המידע . 11 מתוכן מבוססות על עולם הרגש של הנחקר , וחמש מעורבות בהליכי 32 חשיבה ולעתים בהטעייתו . בצבא האמריקאי , אגב , חוקרים המדברים את שפתו של הנחקר מצויים לרוב רק במחנות ובמתקני חקירה עורפיים . בשדה מתבצעות החקירות על ידי חוקר הנעזר במתורגמן . מאז אותה צניחה במתלה התמסד תפקיד חוקר השבויים אך בבסיס הדברים , לא רבות השתנה . יכולת לחימה , יכולת שפתית לתקשר עם האויב , עורמה , חוכמת חיים והבנה עמוקה של נפש האדם היוו אז ומהווים היום את הד . נ . א המקצועי והערכי של יחידת החוקרים . הערות למאמר מתפרסמות בגיליון האינטרנט .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help