sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

משמעותי על מדינת הלאום . “ המדינה האסלאמית ” ( דאע ” ש ) הוא הגוף הבולט הדורש ביטול הגבולות המדינתיים . מסוריה ומעיראק , שבהן נמשכת הלחימה הפנימית , שידרו נציגי דאע ” ש כי קו הגבול הישן בין המדינות אינו קיים עוד . אולם ככל שארגון זה קטן והופך חסר משמעות שלטונית , קו הגבול הישן בין המדינות חוזר ומופיע ביתר עוצמה . היכן הקריאה לפירוק המסגרות המדינתיות ? נשאלת השאלה , מדוע נוכח הפלת משטרים בעולם הערבי ועלייה בכוחם של זרמים דתיים חוצי גבולות , המתבססים על מבנים אתניים ושבטיים , אין קריאה נלווית לביטול קווי הגבול הקולוניאליים ולפירוק המסגרות המדינתיות ? התשובות לכך רבות : א . קווי הגבול בין המדינות השונות , אמנם נקבעו באופן שרירותי , אך יצרו במהלך השנים סדר ושיטה שאפשרו התנהלות שלטונית סדורה . ב . לנוחות המדינתית יש יכולת שרידות גדולה יותר מבחינת השליטים , לעומת גיבוש קווי גבול חדשים , שיושגו תוך הסכמות פנימיות וחיצוניות . ג . במדינות שבהן לא חלו תהפוכות , בדגש על מדינות המפרץ , יש אינטרס מובה ק לשימור ההסדרים הקיימים . הגבולות וקווי ההפרדה הטריט › ו ריאליים משדרים יציבות פוליטית והמשכיות של הסדר הישן , על כל יתרונותיו למעמד השליט . ד . לחלק ממדינות המזרח התיכון יש גבולות משותפים עם מדינות שאינן חלק מהמזרח התיכון הערבי , כמו מדינות המגרב מול מדינות הסהרה . יש להן עניין שלא לפתוח את סוגיית הגבולות וליצור מאבק עם גורמים לא ערביים על קווי הגבול החדשים . זה בולט במיוחד ביחסי מצרים - אתיופיה , על רקע המאבק על זרימת מי הנילוס . ה . המערכת הבין - לאומית ממשיכה לפעול מול המשטרים המסורתיים תוך שימור המסגרות המסורתיות הקיימות . זאת בלי להסכים לקביעה שלפיה ערעור על קו הגבול הישן מוביל ליצירת דפוס חדש ומחליש את הלגיטימיות של המדינות ומשטריהן . גם במקום שבו קו הגבול שנקבע בהסכמי סייקס - פיקו נפגע בצורה הדרמטית ביותר - בין עיראק וסוריה - העולם נוהג כאילו הקו שריר וקיים . כך בעיראק העולם מתנהל מול משטר מוסכם שנועד לשקם את המדינה כישות אחת , חרף הפיצול האתני והדתי ולמרות איומי איראן , החותר לחבור גיאוגרפית ופוליטית לרוב השיעי . המיעוט הכורדי , שנפגע מכך , הקים מבלי להצהיר על כך קנטון כורדי עצמאי בעל גבולות מוגדרים , אך לא פעל להכרה בקו הגבול שלו מול עיראק ולערעור על גבולות סייקס - פיקו . המיעוט השני , הסוני , איבד את היכולת לערער על המצב בשל החולשה שבה הוא שרוי . מעבר לכך , עושה רושם כי הגורמים החיצוניים הקשורים לניסיונות פתרון המשבר בעיראק ובטורקיה מתייחסים לגבולות סייקס - פיקו כאל מסגרת שהמשך קיומה ימנע הידרדרות לקונפליקטים רחבים יותר - בין העולם הערבי לבין עצמו ; בינו לבין המערב ; ובין עיראק , טורקיה וכורדיסטן העיראקית . בסוריה המצב בשטח הוא הנפיץ והמורכב ביותר . גבולות סייקס - פיקו נשמרים על ידי כל הגורמים המעורבים , פנימיים וחיצוניים כאחד , גם אם בפועל משמעותם שולית : בשל הקרבות הנמשכים נוצרו בתוך המדינה קווי תיחום והפרדה מקומיים , המשקפים מערכות אינטרסים מקומיות , להן משמעות גדולה יותר כעת . גם סוגי הפתרונות המוצעים למשבר הסורי , כמו קנטונים או חלוקה פנימית אחרת , נסמכים בסופו של תהליך על היצמדות לגבולות הקיימים . עוד יודגש כי חרף הקרבה הרבה בין משטר אסד לחיזבאללה ושליטתה של האחרונה בפועל בלבנון , שני הצדדים אינם דנים בשינוי בקווי הגבול המוכרים בין סוריה ללבנון . גבולות סייקס - פיקו כבסיס לגיבוש זהות הפתרונות שצוינו עד כה לשמירת גבולות סייקס - פיקו נובעים מהפוליטיקה המעשית , מהטקטיקה ומהאינטרסים של השחקנים הפועלים בכל אחת מהמדינות . יש לבחון הנחה נוספת , שלפיה גבולות סייקס - פיקו והתגבשות המדינות בתוכם לאורך עשרות שנים נתנו חיים לתהליכים שמתקרבים לגיבוש מדינת לאום ולצמיחת זהות לאומית מדינתית - סורית , מרוקאית , כוויתית ואחרות . בבואנו לבחון עניין זה , לא ניתן לראות בכל מדינות ערב מקשה אחת . שורשי זהותה של מצרים , למשל , הם בני אלפי שנים , ובעתות משבר יכלו אזרחיה להישען על עברם המשותף הפרעוני הקודם לאסלאם , או לתפקודה של המדינה המצרית כחלק מהאימפריה הממלוכית ואחר כך העות ’ מאנית . חרף כל אלה , נשמרו במצרים מאפיינים של זהות לאומית מצרית מוסלמית ייחודית . מנגד , למדינות המפרץ אין זיכרון של היסטוריה משותפת ודפוסי הזדהות מקומיים , שכן אוכלוסייתן מורכבת משבטים בדואים נודדים . אלה ברובן התגבשו למסגרת מדינתית רק במחצית השנייה של המאה ה , 20 - תוך התאמת המנהגים השבטיים למסגרת מדינית - מודרנית . עם זאת , גם בהן ניתן להבחין כיום בהתגבשות זהות ייחודית ובניצול היכולות הכלכליות של כל אחת מהמדינות כדי להטיב עם אזרחיה , ולא עם כלל תושביה . במדינות ערביות אחרות כמו מרוקו , תוניסיה ואלג ’ יריה , שתהליך לידתן שונה מאלה שתוארו קודם , נבנו בעשורים האחרונים דפוסי משטר , מיסוי , הגנה וכלים של נאמנות למשטר ולמדינה . זאת תוך גיבוש סגנון חיים משל עצמן ויצירת מרכיבי זהויות פוליטיות , דתיות וכלכליות , כל אחת לעצמה , כסוג של מדינת לאום מוסלמית ייחודית . מאפיינים ייחודיים מאפייני הטריטוריה המשותפת , הדת , היחסים הבין - לאומיים וההתמודדות עם יריבים מבית תרמו לגיבוש זהויות ייחודיות בכל אחת ממדינות המזרח התיכון . קווי הגבול הישרים כסרגל , שהתוו שני נציגי המעצמות דאז , יצרו את המסגרת שבה פעלו גורמים פנימיים ושחקנים חיצוניים גם יחד . הסתגלות העולם והקהילה הבין - לאומית לייחודיות הפוליטית והכלכלית של כל אחת מהמדינות תרמה אף היא להידוק מאפייני הזהות הלאומית המקומית . קשה לומר כבר עתה אם ניצני הזהות הלאומית של מדינות ערב מחליפים באופן מובהק זרמי על וזרמים דתיים ואתניים כמו עלאויים , כורדים , סונים ושיעיים , והאם הם יוכלו לעמוד מול משברים חברתיים , כלכליים ופוליטיים באזור . אולם , אין ספק שלמאפייני הזהות הלאומית בגבולות הקיימים בכל אחת מהן יש השלכות על פתרונות עתידיים ועל התהליכים המקומיים והאזוריים . בחזית העיראקית העולם מתנהל מול משטר מוסכם שנועד לשקם את המדינה כישות אחת , חרף הפיצול האתני והדתי ולמרות איומי איראן , החותר לחבור גיאוגרפית ופוליטית לרוב השיעי . המיעוט הכורדי , שנפגע מכך , הקים בלי להצהיר על כך קנטון כורדי עצמאי בעל גבולות מוגדרים , אך לא פעל להכרה בקו הגבול שלו מול עיראק

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help