sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

נדפס כחיבור עצמאי בשם ׳תיקוני הזוהר׳ . חלקים נוספים של ספרות התיקונים מופיעים באוסף שנדפס תחת השם ׳זוהר חדש׳ . 2 חלקים אחרים משובצים בדפוסי ספר הזוהר , תחת הכותרת ׳רעיא מהימנא׳ . 3 כמו כן , ישנם קטעים המפוזרים בגוף הזוהר 2 אליהם אתייחס להלן בשם ׳זוהר חדש תיקונים׳ . חטיבה זו מעלה קושיות רבות . פתיחתה נראית חסרה , ודווקא המאמר השני הפותח בפסוק ׳והמשכילים יזהירו כזוהר הרקיע׳ נראה כהתחלה , בדומה לדרשת המשכילים בפתיחת הזוהר . דרשות רבות מ׳זוהר חדש תיקונים׳ מתגלות כחזרה על דרשות המופיעות בחיבור ׳תיקוני הזוהר׳ , למשל מתיקונים יג , יט וסוף תיקון יח ( זאת בהבדלי נוסח רבים בין דפוס ליוורנו לדפוס מונקאטש ) . לעומת זאת , שייכותם של חלקים אחרים בחטיבה זו לספרות התיקונים מוטלת בספק . כך למשל הדרשות על הבוצינא והבוציצא המופיעות בזוהר חדש תיקונים עה – עו ( מרגליות קד – קו ) קרובות ברוחן לדרשות הזוהריות יותר מאשר לאלו של תיקוני הזוהר . ראו להלן בסעיף ׳תהליכי הבריאה – בין הזוהר לתיקונים׳ . וכבר העיר על כך י׳ ליבס : ׳לפי המצוין בדפוס שייך כאילו לתיקוני זוהר אבל באמת דומה לתוכנו ובסגנונו לסתרי תורה והוא חלק מגוף הזוהר׳ ( מילון ספר הזוהר , עמ׳ ; 175 , 162 – 161 זוהר ותיקונים , עמ׳ ; 266 אידל , דמות האדם , עמ׳ 43 הע׳ ; 23 וולפסון , סימבוליקה של האותיות , עמ׳ . ( 171 ואכן בדפוס קרימונה מופיעות דרשות אלו כחלק מרצף דרשות בראשית בזוהר . ועוד , לדעת הרמ״ק , הדרשה בזוהר חדש תיקונים צא ע״א ( מרגליות קטז טור ג ) ׳בראשית ברא אלוהים , האי קרא אתפרש לע׳ אנפין ... ׳ , המכריזה על שבעים פירושים למילה בראשית , היא למעשה הקדמה לחיבור תיקוני הזוהר , ובשל כך גורס הרמ״ק שם לשון עתיד : ׳האי קרא יתפרש׳ . לבסוף נציין כי מאמרים רבים העוסקים כאן בשבח החיבור , במטרתו ובמעלת משתתפיו , נראים כהקדמות כלליות לחיבור תיקוני הזוהר . 3 לדעת ר׳ מרוז מבין כתבי היד הרבים של רעיא מהימנא לא מצויים הבדלים משמעותיים לא מבחינת הנוסח ולא מבחינת צורת הארגון . מרוז שוקדת עתה על הוצאת מהדורה סינופטית שוודאי תתרום לקידום המחקר של ספרות תיקוני הזוהר . על רשימת המאמרים הכלולים בחיבור זה ראו מלכה , חכמת הקבלה , עמ׳ . 561 – 558 לרשימתו של מלכה יש להוסיף לדעתי גם את הקטע המודפס בזוהר ח״ב ( משפטים ) צד ע״א – צד ע״ב . ראו על כך בהערתו של ג׳ שלום על ספר הזוהר שבמהדורתו , על אתר ; ליבס , מילון ספר הזוהר , עמ׳ ; 322 זוהר וארוס , עמ׳ 87 הע׳ ; 126 תשבי , משנת הזוהר , ח״ב , מא , וייתכן שעוד מספר נוסף של דרשות . פיזורו של החיבור ׳רעיא מהימנא׳ בפרשיות הזוהר בולט לעומת כתבי היד שבהם מופיעות הדרשות השונות כחיבור עצמאי וכיחידת טקסט אחדותית . מהנוסח הקיים אצל הרמ״ק , המחזיק ככל הנראה חיבור זה כקובץ בפני עצמו , ניתן ללמוד על שילובן המאוחר של הדרשות בגוף הזוהר הנדפס . על האפקט השלילי של פיזור הטקסט המקורי של ה׳רעיא מהימנא׳ עומד ר׳ אברהם גלנטי כפי שמצוטט מפיו ב׳אור החמה׳ , ח״ב , קמח ע״ב , טור ב ע״א . שילובו בדפוס ברצף עם פרשיות הזוהר מזמן לא פעם בלבול בזיהוי הכתוב . על דרשות רעיא מהימנא ששובצו באופן מלאכותי בפרשת כי תצא ראו גוטליב , מחקרים , עמ׳ . 218 על מהלך דומה אשר נעשה בפיזור כתביו של ר׳ יוסף אנג׳לט בדפוסי הזוהר על התורה ראו מרוז , אנג׳לט , בעיקר עמ׳ . 311 עיסוקו של החיבור ׳רעיא מהימנא׳ בפירושים קבליים למצוות , בדומה למאמרי ה׳פקודין׳ המופיעים אף הם בדפוס הזוהר , גרם לבלבול ועירוב בין השניים תחת כותרות מוטעות , כפי שהראה גוטליב , מחקרים , עמ׳ . 215 – 163 על השוואת מאמרי הפקודין לאלו של הרעיא מהימנא ראו גם סובול , חטיבת הפקודין , עמ׳ ; 5 – 2 מלכה , חכמת הקבלה , עמ׳ . 565 – 556 יש לציין כי יש כתבי יד שמאמרי הפקודין מובלעים בהם ברצף גוף הטקסט הזוהרי ואילו שונותם של מאמרי הרעיא מהימנא מודגשת תחת כותרת זו ובכתב רש״י . ראו מלכה , שם , עמ׳ . 28

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help