sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

חברה באשר היא ערה ומתייחסת לריחות , הקובעים גבולות של זהות ותרבות . אופני השימוש בבשמים משתנים בין תרבות לתרבות . היחס לריחות מסוימים ואפילו לאלו המוגדרים כבשמים גם הוא תלוי תרבות . העדפה של ארומה או בושם כזה או אחר משתנה מתקופה לתקופה בהתאם לאופנות הריח המתחלפות מדי פעם בפעם . אחת הדוגמאות הבולטות להבדלים של תרבויות ביחס לחומרים בעלי טעמים וריחות קשורה לשום . היוונים חיבבו את השום ואילו הרומאים שנאו את ריחו . אכילת שום הייתה שכיחה בחברה היהודית והיהודים אף כינו עצמם ״אוכלי שום״ . כינוי זה מעיד על מזון וריח כמסמנים של חברה ואולי יש כאן רמז סמוי לאופי הבדלני של החברה היהודית . הערכת השום קשורה לטעמו ולתכונותיו הרפואיות והאפרודיזיות , ברם קרוב לוודאי שלריבוי אכילתו הייתה השלכה על הריחות במרחב הציבורי , כפי העולה מסיפורי חז״ל . בחברה המודרנית לעומת זאת רבים מתנזרים מאכילת שום בשל ריחו החזק והחשש מפני דחייה חברתית . בעידן התעשייתי המודרני הושם דגש דווקא על חוש הראייה , שכן כדי לייצר גופים ומוסדות גדולים כנועים וממושמעים ( מפעלים , צבאות מאורגנים ובתי ספר של חינוך המוני ) יש לפקח ולשלוט בכל עת ( פוקו , לפקח ולהעניש , עמ׳ . ( 169 - 135 וראה עוד הווס וללונדה , ההיסטוריה , עמ׳ . 135 - 125 10 מעניינת בהקשר זה הערתו של רבי יחיאל אפשטיין שאין הוא דן באריכות בברכותיהם של בשמים שכן בקהילתו השימוש בהם מצומצם : ״ואין להאריך בדינים אלו ואין אנו מורגלים כלל בריחות״ . ראה ערוך השולחן , או״ח , סימן ריז , הלכה ז . 11 על השום במקרא ובספרות חז״ל ראו לעף , פלורה , ח״ב עמ׳ ; 148 - 138 פליקס , עולם , עמ׳ ; 72 פליקס , הצומח , עמ׳ . 156 על יחסן של התרבויות העתיקות לשום ראה בהרחבה : ברות׳וול , עמ׳ ; 109 - 108 קריספיל , השום והבצל , עמ׳ . 33 - 27 דוגמה הממחישה כי השום נחשב כאנטיתזה לבשמים בעולם הרומי מצויה בכתביו של הסופר הרומי גאיוס סויטוניוס טרנקוילוס ( Gaius , Suetonius Tranquillus נולד בשנת 69 לספירה ) . סויטוניוס מספר כי אספסיאנוס הקפיד מאוד על המשמעת בקרב בעלי התפקידים באימפריה הרומית . הוא התנגד להתבשמות של פקידיו , אשר על כן הוא נהג בקפדנות נגד אחד מהנציבים שנהג שלא כפי ציוויו : ״הוא לא החמיץ כל הזדמנות לתיקון המשמעת ; וכאשר בא אליו פעם צעיר , שריח הבושם נדף ממנו למרחוק , ורצה להודות לו על משרת הנציב שקיבל , דחהו אספסיאנוס לא רק בהעוויה של בוז אלא גם בתוכחה חריפה : ׳מעדיף הייתי אילו ריח של שום היה נודף מפיך ! ׳ וביטל מיד את תעודת המינוי״ ( סויטוניוס , חיי , ספר שמיני , , 8 עמ׳ . ( 248 לא נתברר מדוע התנגד אספסיאנוס להתבשמות אנשי המנגנון של הקיסרות ( אולי מחשש לפיתוי אזרחים ) . בכל אופן משתמע מדבריו שהעדיף את הצד הקיצוני שלילי של סרגל הריחות , את ריחו הדוחה של השום , על פני ריחם הטוב של הבשמים . 12 על השום כמזהה חברה ותרבות בספרות הרבנית ראה רוזנבלום , אוכל וזהות , עמ׳ . 47 13 משנה , נדרים פ״ג מ״י . על תכונותיו האפרודיזיות ראה ירושלמי , מגילה פ״ד ה״א , עה ע״א והשווה פליניוס , תולדות הטבע , . 23 , XX 14 ראה למשל בסיפור על רבי יהודה הנשיא , שחי ופעל במאה השנייה לספירה , שביקש להרחיק מן השיעור תלמיד שאכל שום בשל אי נעימות הריח והפגיעה בציבור הלומדים ( סנהדרין יא ע״א ) . והשווה שבת לא ע״ב : ״מי שאכל שום וריחו נודף , יחזור ויאכל שום אחר ? ״ . ברם למרות הסתייגויות אלה , ניתן לשער כי בחברה אוכלת שום התקבלה הדפת ריחות השום בדרך כלל בהבנה ובסלחנות .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help