sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ריחות ובשמים : מטבע לתרבות שפת הגוף והחושים מהווים ״שפה טרום קאטגוריאלית״ , היינו שפה שקודמת לשלב האנליטי של מיון וסיווג לקבוצות או סוגים . חוש הריח והריחות הנקלטים באמצעותו הם צורך חייתי או אנושי הישרדותי . תפקידו הראשוני של חוש הריח הוא לספק מידע על הסובב . הריח משמש לתקשורת בין פרטים בחברה וכן בין הפרט למדיום בו הוא פועל . ריחות עשויים להתריע מפני מצבים מסוכנים , חומרים רעילים או מאכלים העלולים להיות מזיקים לבריאות . את מקומם של ריחות ובשמים בתרבות האדם ניתן להבין באמצעות הסטרוקטורליזם הבינארי שניסח האנתרופולוג קלוד לוי שטראוס ( Claude Levi - . ( Strauss , 1908 - 2009 אחד הצמדים הבינאריים הבסיסיים ( צמד מושגים או קטגוריות מנוגדים הנמצאים ביחסי קונפליקט ) בחשיבה האנושית הוא ׳טבע תרבות׳ . בעוד שהטבע נתפס כיצרי הרי שהתרבות נתפסת כתבונית . בטבע הריח הוא כאמור חייתי אינסטינקטיבי , אך במישור האנושי תרבותי הוא נקשר להשקפות עולם , לחובות או להגבלות דתיות , לרעיונות ולסמלים . התרבות נבדלת מהטבע בכך שהיא מנסחת חוקים וכללים לגבי האסור או המותר ובכך היא יוצרת סדר חברתי מסוים . ההלכה היהודית אוסרת למשל ליהנות מבשמים של עבודה זרה או של נשים , ומצד שני מומלץ להריח בשמים בעיתויים מסוימים , ועל כך נעמוד בפרקים הבאים . בספרו ״הנא והמבושל״ טען לוי שטראוס כי פרקטיקות אכילה ובישול המקובלות בתרבות האנושית אינן מולדות , אלא נרכשות . בטבע בעלי חיים בוחרים את מזונם על פי אינסטינקט . מבחינתם כלל המזון נחלק לשתי קטגוריות ברורות : אכיל או לא אכיל . בקרב בני אדם , לעומת זאת , נורמות חברתיות קובעות מהו אוכל , מה מותר ומה אסור 1 לוי שטראוס , אנתרופולוגיה סטרוקטורלית . מבוא

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help