sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לאכול ובאילו זמנים , מכאן שההבחנות הללו הן תרבותיות ולא פיזיות . תובנה זו חלה גם על עולם הבשמים . האינסטינקט החייתי מסווג את הריחות על פי מועיל או מזיק . אצל בני אדם קונבנציות חברתיות קובעות מהו בושם נשי ומהו בושם גברי ( גבולות מגדריים ); מה נחשב לריח טוב ומה נחשב לריח רע ; באילו נסיבות או זמנים אסור להריח בשמים , מותר להריחם או יש חיוב לעשות זאת . במעבר מטבע לתרבות , כאשר האדם יצר לעצמו סביבה מוגנת , נוחה ונשלטת , איבד במידה מסוימת חוש הריח את ייעודו כאלמנט חייתי ומנגד התחזק מעמדו בעולם ההגותי פילוסופי . מאחד החושים הפך הריח בחברה האנושית לסמל הקשור לרעיונות ולרגשות מעבר לפירושם הפשוט . ״ריח רע״ למשל אינו רק ריח של סכנה או ריקבון , כפי שאנו מכירים בטבע הפראי , אלא הוא מייצג גם מרחבי תודעה , מציאות אמתית או מדומיינת , אמונות והשקפות עולם . במילים אחרות , הדיכוטומיה שבין ריח טוב וריח רע היא ״ניגוד בינארי״ לא רק במובן הטבעי חומרי אלא גם במערכת הרעיונית שהם מסמלים . הפילוסוף והפסיכולוג החברתי אריך פרום ( Erich Fromm , 1900 – 1980 ) טען כי סמל אוניברסאלי הוא ייצוג של מושג המושרש בחוויה של כלל יצורי אנוש : ״הסמל האוניברסלי יסודו בסגולות הגוף , החושים והנפש המשותפים לכל האנשים , ולפיכך אינם מוגבלים לפרטים או לקבוצות מיוחדות״ . על פי הגדרה זו ניתן לראות בריח , טוב או רע , סמל אוניברסאלי , שכן ריחות הנחשבים לטובים מסמלים בתרבויות העולם חיים , אושר , נינוחות , שלווה ורוגע ואילו ריחות הנתפסים כרעים מסמלים את ההפך מכך . הפיכתו של הריח לסמל תרבותי יצרה גם את הבסיס לשילובו בטקסי דת , כמו למשל בטקס ההבדלה היהודי או בטקסי קבורה . הפן הרעיוני סמלי שבריחות משולב גם במסגרת פרקטיקות טקסיות . השימוש הטקסי בסמלים הוא למעשה שימוש תודעתי בשינוי משמעותו הראשונית של אובייקט והתמרתו להוויה אחרת שמייצגת רעיון . שילוב ההדס בטקס ההבדלה הוא 2 לוי שטראוס , הנא והמבושל . 3 על סטרוקטורה של ניגודים בקרב שבטים ותרבויות בהשלכה לתפקיד המסמל של צבעים ( לבן - שחור , שחור - אדום ) וצלילים ( שתיקה - רעש ) ראה לוי שטראוס , החשיבה הפראית , עמ׳ . 77 - 76 4 פרום , השפה שנשכחה , עמ׳ . 22 5 הזיקה שבין ריחות וקטורת לבין מתים וקבורה חוצה תרבויות ויש לכך דוגמאות רבות . במצרים העתיקה הוקטרה קטורת ריחנית לפני המת בטקס פתיחת הפה שנוהל על ידי כוהני הדת . החוקר אליוט סמית׳ טען כי מעבר לעובדה שבשמים דוחים ריחות רעים , שילוב קטורת בשלב זה נובע מסמליות הריח כמאפיין חיים או נשימה אקטיבית בניגוד למוות שאחד מסממניו הוא העדר אפשרות להריח וליהנות מריחות הסביבה . על תפיסת ריחות כמשקפי חיים ראה : סמית׳ , אבולוציה , עמ׳ . 38 על הקטרת קטורת בנוהגי הקבורה והחניטה של המצרים הקדמונים ראה עוד : לוקאס , חומרים , עמ׳ ; 113 - 111 וייז , ריח של קדושה , עמ׳ , 80 - 67 ובמיוחד עמ׳ . 76 - 74 על הנחת בשמים בזיקה למת בחברה הרומית ראה טוינבי , מוות . ממצא מרשים של מקטרי ברונזה נתגלה בקברים באתר תל נאמי ויש חוקרים המשערים שהם שימשו למטרות פולחן . ראה ארצי , נוהגי קבורה , עמ׳ . 95 - 94

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help