sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

פתח דבר אחד מזכרונות ילדותי הבלתי נשכחים מבית זקני , רבי דוד שמש ע״ה ( אפגניסטן וישראל , , ( 1985 - 1901 היה אותם ״ציצים ופרחים״ שעיטרו את ביתו ביום השבת . זכורני שסבי הקפיד להניח מדי שבת בשבתו על השולחן הגדול שניצב בחדר האורחים שני אגרטלים של בשמים , עליהם בירך והריח לעתים מזומנות . האחד של אגודת הדסים ירוקים ורעננים והשני של ורדים בשלל צבעים שגידל בחצר ביתו לצד עצי פרי מגוונים . יותר מכול אני זוכר את ריחם הנעים של הבשמים שאפף את הבית כולו , ניחוח שלימים נהגתי לכנות ״ריח השבת״ של בית סבא . אולם כשהלך לעולמו נגנזו אתו אותם ריחות . הקרבה של האדם המודרני לבשמים שמקורם בטבע מצומצמת . מקורות העבר מלמדים על זיקה הדוקה בין האדם לבשמים ולצמחי קטורת בחיי המעשה וכן על כך שבשמים תפסו מקום ניכר גם בעולם הרוח והדת . ניחוחם הנעים , התחושה הטובה שהם השרו על הפרט ועל המרחב המשפחתי והציבורי , כמו גם סמליותם בתרבות ובעולם האמונות , הביאו לכך שהם שולבו בשורה של טקסים ומנהגים עממיים . הקדמונים נהנו מריחם של בשמים בעיתויים ובהזדמנויות מגוונים . הריחו בהם לשם הנאה במהלך ימי השבוע או בימי שבת ומועד כדי להרבות בברכות . נהגו להריח בשמים בליל שבת ביציאה מבית הכנסת ובבית לפני הקידוש , וכן הם שולבו בהבדלה שבמוצאי שבת , המהווה טקס מעבר מקודש לחול , מיום השבת לששת ימי המעשה . חומרים ארומאטיים היו ועודם רכיב באירועים במעגל החיים היהודי , משמחים ועצובים , בברית מילה , בנישואין או להבדיל בטקסי קבורה ובאבלות . בנושא הבשמים במקורות היהודיים דנו חוקרים שונים , כגון לעף ( , ( Low פליקס ועמר . יש שייחדו לנושא מחקרים ממוקדים ואילו אצל אחרים הסוגיות הרלוונטיות פזורות בעבודות העוסקות בנושאים כלליים יותר . עמנואל לעף לא ייחד חיבור ספציפי לנושא הבשמים , ברם תרומתו לנושא משמעותית . בארבעת הכרכים של חיבורו ״הפלורה של היהודים״ ( Die Flora der Juden ) התייחס לעף להיבטים שונים

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help