sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

אסתטיים של מוצרי צריכה , בין שמדובר בתאוריות ביקורתיות מבית מדרשה של אסכולת פרנקפורט או מבתי מדרש נאו מרקסיסטיים אחרים ובין שמדובר בתאוריות פוסט מודרניות מבית מדרשו של בודריאר . אך שיטה מקיפה וברורה שתהווה עבורי מסד תאורטי לחקירת ההיבטים האסתטיים של מוצרי הצריכה לא הייתה בנמצא במסגרת ההגויות האלה . גם שמתי לב לגמישות והאלסטיות של השימוש במושג ״אסתטי״ במסגרת התאוריות שהוזכרו לעיל , גמישות שיצרה זילות וערפול של המושג ״אסתטיקה״ והמעיטה ביכולתו של מושג זה להיות אכסניה לחקירה פילוסופית רצינית . לאחר התלבטות רבה עזבתי את ביתה הבטוח של ההגות העכשווית , היא הגות הפוסט לגווניה והגות הנאו מרקסיזם הביקורתית , ופניתי לעבר ההגות הפרגמטית האמריקנית בשילוב עם ההגות האנליטית . פחות מקובל , אך יותר נכון ומדויק לתכלית שחיפשתי : חקירת טבעו האסתטי של מוצר הצריכה המעוצב ובנייתו של מסד תאורטי הנטוע בשדה האסתטיקה שיתאים לחקר המוצר המעוצב במסגרת תרבות הצריכה . נקודת המוצא של המחקר , אם כן , גורסת את רלוונטיות האסתטיקה כשדה מחקר עכשווי , שדה היכול לייצר הגות לתחום העיצוב , תחום שנחקר רבות על ידי תאוריות פילוסופיות ותאוריות תרבות , אך לא נחקר באופן שיטתי על ידי שדה האסתטיקה עצמו . הסיבות להיעדרן של תאוריה אסתטית והתייחסויות של שדה האסתטיקה לתרבות הצריכה מגוונות ופוליטיות במידה רבה . האסתטיקה כשדה מחקר פילוסופי ניצבה על פרשת דרכים בעשורים האחרונים עקב היותו של שדה זה גדוש בתאוריות נאו קאנטיאניות שבבסיסן תפיסת ״האוטונומיה של האמנות״ , עובדה שמנעה משדה זה להיתפס כהגות רצינית דיה , ואדרבה , הוא אולי נתפס כשמרני וארכאי , בעולם האקדמי אחרי המפנה התרבותי של שנות ה . 60 כמו כן נעשו ניסיונות משמעותיים ״לחסל״ את שדה המחקר האסתטי , ניסיונות שהחלו עוד בשנות ה 50 של המאה העשרים עד הפיכתו לשדה מחקר אזוטרי . עקב סיבות אלו לא נוצר חיבור בין התאוריות האסתטיות לבין חקר התרבות השולט בכיפת המחקר של מדעי האדם . ספר זה מבקש אם כן להציג תאוריה אסתטית חדשה למוצר הצריכה המעוצב , תאוריה שמביאה בחשבון את זמנה ומנסה לפתוח את שדה

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help