sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

מהלך של הכנסת כל תלמודי התורה בדמשק תחת חסותה של ״כל ישראל חברים״ ושינוי תכנית הלימודים בהם . התנגדות לדרכה של כי״ח החלה רק בשלהי המאה התשע עשרה , גם זאת בשל ההתרופפות הדתית בקהילות שהחלה מסתמנת בתקופה הנידונה . לפני החלת המנדט הצרפתי , תהליך האקולטורציה בדמשק ובחלב בתוך חברת הרוב הערבית בלט מאוד , אך לא היה בו כל ביטוי להתבוללות . האקולטורציה , שהייתה דומיננטית יותר בקרב היהודים בדמשק , לא נבעה מן הרצון להידמות לחברה הסובבת בשל ההערכה כי ראוי לעשות כן משום היות תרבותה של חברה זו נעלה יותר . האקולטורציה הייתה אמצעי הגנה והסוואה יותר מאשר ניסיון חיקוי של תרבות אידאלית . אין אנו מוצאים מגע בין אינטלקטואלים יהודים לערבים או חתירה ופעילות משותפת לצרכים תרבותיים חברתיים או לאומיים . גם אם להלכה , במסגרת צווי הרפורמות העות׳מאניות בשנים 1856 , 1839 ו 1876 ( ה״תנט׳ימאת״ ) שונה החוק שמנע שוויון מהיהודים , לא הטמיעה החברה המוסלמית רעיון זה , שלא צמח מתוכה אלא נכפה עליה . משום כך לא ראו היהודים את עצמם , למרות התמורה המשפטית להלכה , אזרחים שווים , במדינה העוברת תהליכים רצופי מהמורות של שינוי . האמנציפציה לא נעשתה מטרה ערכית שיש לחתור אליה באופן אקטיבי בשל האמונה בשוויון ובשל הרצון לפעול כאזרחים מועילים במדינה . במקום זאת צמחה שאיפה פסיבית לשוויון , אך ורק משום ראיית האמנציפציה כאמצעי לשחרור מן הדיכוי ומן האפליה על רקע דתי עדתי . גם על רקע התפתחותה של התפיסה הלאומית הערבית הסורית הוסיפו היהודים להיות בעיני עצמם ובעיני סביבתם קולקטיב דתי לאומי נבדל ומתבדל . אמנם לתקופה קצרה , תקופת שלטונו של פייצל לאחר מלחמת העולם הראשונה , הוכרו יהודי סוריה כערבים יהודים , ונתפסו כחלק בלתי נפרד מן העם הערבי סורי . יוסף לניאדו נבחר לקונגרס הלאומי הסורי כאחד מנציגי דמשק , בלי כל קשר ליהדותו . התמודדות פוליטית זו היא ביטוי לזרם , אמנם קטן , של צעירים יהודים שראו את עתידם הפוליטי בסוריה הערבית . אולם התייחסות שוויונית לאומית זו לא האריכה ימים . בתקופת המנדט הצרפתי הזדהו היהודים מבחינה תרבותית ופוליטית עם השלטון המנדטורי . כאן אנו מגיעים לתחום נוסף שבו בולט ההבדל בין שתי הקהילות , והוא שאלת היחס לציונות . קהילת דמשק , הסמוכה יותר לארץ ישראל , זכתה להיבנות לזמן קצר מחורבנן של הקהילות הארץ ישראליות בתקופת מלחמת העולם הראשונה . אמנם עוד קודם לכן , בשל הגעת הרב יעקב דאנון מירושלים בכדי לכהן בה כ״חכם באשי״ , התהדק הקשר עם המוסדות הציוניים בירושלים ונפתחו מוסדות חינוך עבריים . אולם הגעתם של גולים ומגורשים מארץ ישראל , בהם ראשי היישוב , ובעיקר ראשי מערכת החינוך הארץ ישראלית לדמשק , יצרה תנופה של פעילות ציונית בקרב הצעירים בקהילה זו . זאת ועוד , עם חזרתם של הגולים לארץ ישראל , הם הוסיפו לראות ביהודי דמשק קהילה ארץ ישראלית . אשר על כן , קהילה זו זכתה לטיפול קרוב של מוסדות היישוב בארץ ישראל .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help