sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מדוע בדמשק נעלמו כמעט תלמידי החכמים מן הנוף החברתי , ואילו בחלב , לפחות באופן יחסי , הם הוסיפו להיות לעוד זמן מה שכבה בעלת השפעה ? הסיבות לכך נובעות כפי הנראה מתהליך ארוך ומתמשך של ירידה בחשיבותה של דמשק כמרכז תורה לערים ולעיירות שבסביבתה . ארץ ישראל לא הזדקקה לתורתה של דמשק , משום שהיא הייתה משופעת בישיבות ובתלמידי חכמים . למעשה , קרבתה של דמשק למרכזי תורה כטבריה , צפת וירושלים האיצו את תהליך היסמכותה של דמשק על שולחנה של ארץ ישראל בכל הנוגע ללימוד תורה ופסיקת הלכה . את צורכי הקהילות ממזרח לה , דוגמת מוצול , סיפקו בדרך כלל ישיבות חלב ובגדאד . ממערב הצטמצם מספר יושבי הקהילות היהודיות הקטנות בלאו הכי , דוגמת צידון , דיר אלקמר , חצבייה וטריפולי . ביירות , שבה החל להתהוות יישוב יהודי משמעותי , החזיקה לעצמה מספר זעום של תלמידי חכמים , יוצאי דמשק או חלב , שהספיקו לצורכי העיר . במקרה של קושי מיוחד בהלכה פנתה קהילה זו לחכמי ירושלים . זאת ועוד , היעדרותו של מעמד בינוני משכיל יחסית בדמשק הביאה לחוסר דרישה ללימוד תורה ברמה גבוהה . גם הידרדרות המצב הכלכלי והצטמצמות התמיכה בתלמידי חכמים הביאו למצב של ירידת מספרם של תלמידי החכמים ולירידה נוספת ברמת לימוד התורה בקהילה זו . לעומת זאת הוסיפה השפעתה של תורת חלב להיות מכרעת על הקהילות שבקרבתה דוגמת עינטב , קיליז , אידליב , אנטיוכיה ואפילו אורפה , שנסמכו על תורתה ועל מוצא פי חכמיה . גם העיסוק של אנשים רבים יותר מבני המעמד הבינוני בקהילה בלימוד תורה יצר דרישה להתרחבותו ולהעמקתו של העיסוק בתורה . המשך קיומה של הישיבה המרכזית , שבה לובנו ונשקלו השאלות ההלכתיות , בצד המשך קיומם של הישיבות בבתי הגבירים , שמר על רמת הלימוד הגבוהה בשל הליבון המשותף של פסקי ההלכה ובשל הלימוד לשמו . הדרישה ללימוד ולעיון לא רק בקרב שכבת תלמידי החכמים אלא בקרב שכבות רחבות יותר היא שהביאה להקמתו של בית דפוס עברי בחלב בשנת . 1865 אמנם בדמשק הוקם בית דפוס עברי כבר במאה השש עשרה , אך הוא לא פעל זמן רב . בשתי הקהילות , המעבר מחינוך מסורתי למודרני התנהל באטיות . תהליך המודרניזציה בחינוך , שבא לידי ביטוי עם כניסתה של חברת ״כל ישראל חברים״ לפעילות חינוכית בקהילות , התבצע ללא פולמוס וכמעט ללא מאבק בין שמרנים למחדשים . זאת בשל ההערצה לחברת ״כל ישראל חברים״ וההילה שהייתה סביבה כהנהגה יהודית עולמית , ובשל העובדה כי שליחי חברה זו לסוריה השכילו מלכתחילה לאזן את תכנית הלימודים ולשלב את לימודי הקודש בלימודי החול . גדולי הרבנים בדמשק , דוגמת יעקב פרץ , אהרן יעקב בנימין , יצחק אבואלעפיה , שלמה סוכרי , וגדולי הרבנים בחלב דוגמת משה הכהן , שלמה צפצ׳יה , אהרן שוויכה , עזרא טוויל ועוד רבים אחרים תמכו בחינוך המודרני , לימדו ובחנו את התלמידים במוסדות החברה , והיו אף שהעבירו את בניהם מתלמודי התורה למוסדות ״כל ישראל חברים״ . הרב יצחק אבואלעפיה הוביל בשלהי המאה התשע עשרה

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help