sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

של גביריה כתוצאה מפשיטת הרגל של האימפריה העות׳מאנית בשנת . 1875 ראוי לזכור כי הבנקאים היהודים בדמשק שלטו בחלק נכבד משוק האשראי , ואת רווחיהם השקיעו באיגרות חוב ממשלתיות . משפשטה האימפריה את הרגל , ירד כל הונם של יהודי דמשק לטמיון , ועמם התמוטטה הקהילה כולה על מוסדותיה . במאה העשרים הוסיפה אוכלוסייתה היהודית של דמשק ברובה לעסוק במסחר זעיר ובאומנות . קיומם המצומצם של בעלי מקצועות חופשיים ושל סוחרים לא גרם ליצירתו של פער כלכלי או תרבותי בתוך הקהילה . כל בני הקהילה הוסיפו להתגורר בשכונה הישנה , חארת אליהוד . לעומת זאת , יהודי חלב הוסיפו לעסוק במסחר , אך גם השתלבו יותר במערכת הפקידות הממשלתית . בראשית המאה העשרים נוצר פער כלכלי בין שכבות חברתיות שונות בקהילה . הדבר בא לידי ביטוי מובהק במעברן של משפחות בעלות יכולת לשכונה ג׳מיליה החדשה , ואילו מעוטי היכולת נותרו בשכונה הישנה – בחסיתה . פערים אלו נגררו לעתים גם למחוזות ההגירה של יהודי חלב מעבר לים . כך , למשל , סיפרה לי הגב׳ קלאודיה רודן , שמשפחתה היגרה מחלב לקהיר במחצית הראשונה של המאה העשרים , כי הד להבדלים שבין שתי שכונות אלה בחלב בא לידי ביטוי גם בקהילת המהגרים שבמצרים . לדבריה , העניים שבין המהגרים היהודים הסורים במצרים נהגו ללכת לחוף ים מסוים , ״בלדי״ , שלא היה מפותח כל כך כמו החופים של העשירים . בני האליטות של יוצאי חלב כינו חוף זה בלגלוג בשפה הצרפתית , “ Bahsita les bains " מרחצאות בחסיתה . הבדלים בין שתי הקהילות התקיימו גם בכל הנוגע לסדרי הנהגת הקהל . בדמשק הורכבה ההנהגה משני רבנים ראשיים . האחד ״חכם באשי״ , שקישר בין השלטונות לקהילה , והשני , ששימש כסמכות הרוחנית העליונה . לצדם של הללו פעל ועד שהורכב מגבירי העדה . מאבקי כוח בין הגבירים ל״חכם באשי״ סביב שאלת השלטון בקהילה , ומחלוקות בין הגבירים לבין עצמם סביב מינויים של רבנים מבני המקום , יצרו תופעה של ״ייבוא״ רבנים מקהילות אחרות לדמשק , ולעתים אף למעורבות פעילה של השלטונות בבחירת ה״חכם באשי״ . בשלהי המאה התשע עשרה , כבר לא היה ביכולת דמשק להעמיד רבנים ראשיים מבית , ועל כן אנו מוצאים בה תופעה של ייבוא רבנים , כגון הרב שלמה אליעזר אלפאנדרי והרב יעקב דאנון , שכיהן ברבנות בדמשק עד שנת . 1925 לעומת זאת , בחלב הוכר ה״חכם באשי״ גם כסמכות הרוחנית העליונה . הכרה זו העניקה לו מעמד יציב ונכבד יותר בעיני רוב בני הקהילה . אולם בשנות השבעים של המאה התשע עשרה החל גם בחלב תהליך של הידרדרות במעמד הרבנות , שהביא בסופו של דבר לניסיון אימוץ תבנית ההנהגה הדמשקאית של שני רבנים ראשיים . ניסיון זה לא עלה יפה . הדבר בא לידי ביטוי בסכסוכים מרובים בין ״ראש הרוחניים״ , כפי שנקרא אב בית הדין , ל״חכם באשי״ . הסכסוכים סביב משרת הרבנות הביאו לכך שבשנת 1908 גם בחלב מונה רב ראשי מיובא , הרב חזקיה שבתי . זאת , אף שקהילת חלב עדיין הייתה משופעת , לפחות יחסית לדמשק , בתלמידי חכמים .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help