sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הנזכרת הייתה סוריה חלק מהאימפריות הגדולות והרחוקות שכבשוה ואשר שלטו בה תוך חלוקתה לכמה מחוזות . גם במהלך 400 שנות השלטון העות׳מאני , לא היוותה סוריה – שכללה את ארץ ישראל , את עבר הירדן ואת הלבנון – יחידה מדינית אחת . דמשק וחלב שימשו בתקופות מסוימות ערים מרכזיות של פרובינציות שונות . כלומר לקהילת דמשק , למשל , אשר נמצאת בדרום מערב סוריה , קל היה יותר מאשר קהילת חלב , אשר נמצאת בצפון מערב סוריה , לפתח זהות ודמיון לקהילות טבריה וצפת הקרובות אליה יותר מבחינה גאוגרפית . אם ננסה למצוא את המשותף לשתי הקהילות הסוריות נראה שהדבר איננו פשוט כל כך . אפילו הלהג של השפה הערבית המדוברת בשתי הקהילות היה שונה . הדברים נכונים על אחת כמה וכמה לגבי קהילת קאמישלי , הקהילה היהודית החדשה בסוריה המודרנית . המורשת והמסורת של קהילה זו – שורשיהן בנציבין , והתפתחותה ההיסטורית אינה מצויה כלל ועיקר על אותו הציר של קהילות דמשק וחלב . להלן אנסה להצביע על כמה תחומים שבהם נבדלו שתי הקהילות זו מזו , באמצעות שרטוט קווי המתאר של המבנה החברתי של הקהילות היהודיות , סדרי ההנהגה והמשטר , הכלכלה , החינוך המסורתי והמודרני והיחס לציונות . עד לשלהי המאה התשע עשרה קהילת דמשק אופיינה בפער מעמדי רחב בין שכבה אליטיסטית צרה של משפחות בעלות הון עצום בכל קנה מידה , ובין ההמון שנמנה עם השכבות הנחשלות ביותר בחברה הסורית בכלל . חסרונו של מעמד בינוני רק הדגיש את הפער שבין שני הקצוות החברתיים הנזכרים . מצד אחד יש בידנו תיאורים רבים של ארמונות עשירי היהודים בדמשק , שהושוו לטאג׳ מאהל בהודו ולבאקינגהאם פאלאס בלונדון , ומצד אחר ישנם גם תיאורים רבים של חיי העוני והניוול של רוב הציבור היהודי בדמשק . אמנם במאה העשרים החברה היהודית בדמשק הוסיפה ברובה להימנות עם השכבות הנמוכות , אך התחיל להתגבש בה מעמד בינוני בורגני שזיהה את עצמו תרבותית ומדינית עם השלטון הצרפתי המנדטורי . לעומת זאת , בחלב מאז המאה השמונה עשרה היווה המעמד הבינוני את רוב מניינה ובניינה של הקהילה . עובדה זו עידנה את הפער שבין העשירים לעניים בקהילה זו . קהילת חלב הייתה הטרוגנית יותר גם מבחינת הרכב אוכלוסייתה . הגורם המוסתערבי , דהיינו היהודים שישבו בעיר עוד קודם הגעתם של מגורשי ספרד , הוסיף לשמור במידת מה על זהותו הייחודית מול היהודים צאצאי גולי ספרד . בחלב הייתה קיימת גם שכבה צרה של אליטה חברתית , שהורכבה רובה ככולה מצאצאי יהודים אירופאים , שהיגרו במאה השבע עשרה לחלב לצורכי פיתוח מסחרם . הפרנקוס – כפי שכונו יהודים אלו – לא נמנו עם הקהילה ולא היו כפופים למסיה ולתקנותיה . עובדה זו לא המעיטה את ערך השפעתה של אליטה זו על הנעשה בקהילה . שכבה חברתית זו הייתה בעלת אוריינטציה תרבותית מערבית , ולמעשה היא סללה את הנתיב שעליו פסעו יהודי חלב אל המודרניזציה . אליטה שכזו לא הייתה קיימת בדמשק ומכאן העיכוב היחסי בכניסתה של קהילת דמשק אל העולם המודרני .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help