sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר ״ובצדק יאמרו הערבים שלושה עזים הם , העזים בישמעאלים הם בירושלים , העזים בנוצרים הם בארם צובה , העזים ביהודים הם בדמשק״ . הלבנון , שנה שנייה , 23 ( י״ג בכסלו תרכ״ו ) , עמ׳ 361 א . בין דמשק לחלב הפסיפס האנושי המרכיב את החברה הישראלית יסודו בקהילות יהודיות ברחבי העולם . יהודים ממזרח וממערב נטשו בית ורכוש – ברי המזל לקחו את רכושם עמם – ובאו לבנות את חייהם במדינת ישראל . המפגש בין בני הגלויות השונות יצר תגובות מגוונות , ובהן שאלת ההגדרה העצמית של כל עולה מהגר על פי מקום מוצאו . אם נשאל ישראלי יהודי אקראי למוצאו , הוא יענה מיד : אני בולגרי , מרוקאי , מצרי , פולני , רומני , פרסי וכדומה . דהיינו , בדרך כלל , הוא יזהה את עצמו על פי ארץ המוצא . מעטים מאוד הם המקרים שבהם יזהה היהודי את עצמו עם עיר מולדתו . ואם קורה הדבר , הרי שניתן למצוא טעם והסבר לכך . למשל : יהודי מעדן יזהה את עצמו כעדני ולא כתימני . ההסבר הוא כמובן היותה של עדן מאז שנת 1838 תחת שלטון בריטי , והתפתחותה השונה מהתפתחות יתר ערי תימן . או , למשל , אנשי האי ג׳רבה , המבחינים את עצמם משאר יהודי תוניסיה . אולם מה ההסבר לכך שיהודי חלב ויהודי דמשק , הקהילות המרכזיות בסוריה , אינם מצהירים על עצמם כיהודים סורים אלא מזהים את עצמם עם עיר מוצאם ומתרפקים עליה דווקא ? ראוי לזכור כי הזהות הלאומית הערבית הסורית היא דבר חדש יחסית , וראשיתה רק מלפני מעט יותר ממאה שנה . אחת התופעות המאפיינות את ההיסטוריה של חבל הארץ המכונה ״סוריה״ , מאז המאה השמינית עד לראשית המאה העשרים , היא עובדת אי היותה של סוריה יחידה מדינית נפרדת בעלת שלטון מרכזי חזק . לאורך כל התקופה הארוכה

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help