sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

אירופי . כמו כן , ניסיתי להבין מדוע השאלות האלה , ובעקבות זאת גם התשובות ( החיוביות ) עליהן , שהיו , כפי שגיליתי בעבודת המחקר שביצעתי , יסוד מוסד בשיח של התרבות היהודית באירופה של סוף המאה התשע עשרה ותחילת המאה העשרים , לא תפסו מקום של ממש בכתביהם של ההיסטוריונים המרכזיים של הספרות העברית החדשה . ובהתאמה , ניסיתי להבין מדוע , החל בעשור השני של המאה העשרים , רוב המבקרים והחוקרים הציבו את הסופרים היהודים האוסטרו - הונגריים בעמדה שולית ביחס לאחיהם המזרח - אירופים - " כמובן " , בלי שהם נדרשו במפורש לסיבה ה " אתנית" ו / או ה " מנטאלית " להכרעה הזו , אלא , לכל היותר , רמזו לה באמצעות מושגים חלופיים . אני מניח שיהיה מי שיקרא את הפרק הזה ואולי גם את הפרקים האחרים בספר הזה ויאשים אותי בגישה מהותנית . בהקשר זה אני רוצה לומר , כבר בשלב הזה , דברים ברורים . הגישה האנטי - מהותנית נאה ויאה בעיני כאתוס ; כלומר , כקודקס הנחיות מוסריות עקרוניות . כמו כן , חשובה בעיני מאוד האסטרטגיה הביקורתית הנגזרת ממנה , השמה לה כמטרת - על להצביע על כל אתר שבו הבניה תרבותית מתחזה כתופעת טבע , לפרק את מנגנון ההתחזות שלה , ולחשוף את המניעים הכוחניים שהיא משרתת . ברם , אין זה אומר , שצריך לשפוך את התינוק עם מי האמבטיה . העובדה שהבניות תרבותיות המוצגות כתופעות טבע הן תוצר של מנגנוני שליטה אין פירושה , בשום פנים ואופן , שאי אפשר לדבר על מאפיינים ייחודיים של קבוצות שונות של בני אדם ; מאפיינים המגדירים את זהותם כיחידים וכקבוצה . אפשר לדבר על " דומיננטה מנטאלית " על " דומיננטה סגנונית " וכל כיוצא באלה . אפשר וצריך , שכן , אם נמנעים מכך , מגבילים את שדה הראייה לספקטרום מוגבל של תופעות , הופכים את העולם הצבעוני והססגוני לתמונת רנטגן משעממת ומטילת מורא . זאת , כמובן , בתנאי שנמנעים , ככל האפשר - וכאן אין תמיד ; תמיד זו מילה של פוריסטים , שלרוב אינם נמנים על עדת אוהבי אדם לגווניהם השונים - מארגון של שלל התופעות הנצפות במערך של שיפוטי ערך , המבוסס על חשיבה מדרגית כלשהי . בלשון אחרת , אני מבקש לאמץ מן הגישה האנטי - מהותנית את הרגישות שלה ל " אחרים " בלי הנטייה המובהקת שלה להתנזר ממגע עם תופעות שיש להן " צבע" כלשהו . וזאת , דווקא מתוך מתן כבוד ל " אחרים " . אני מקווה ומאמין שדרך האמצע הזאת , שבה בחרתי לדון בסוגיית האשכנזים , איפשרה לי לפתוח צוהר להתבוננות מחודשת במקטע חשוב ומרתק בהיסטוריה של הספרות העברית החדשה . גם בשלושת הפרקים האחרים של הספר ניסיתי לפתוח צוהר להתבוננות מחודשת במקטעים חשובים ומרתקים בהיסטוריה של הספרות העברית החדשה . בפרק השני הצבעתי על מה שנתפס בעיני כמשימה המרכזית שאותה נטלו על עצמם רוב הסופרים היהודים בעת המודרנית : ליצור " לידה מחדש " של האומה העברית , וניסיתי לתאר

הוצאת אוניברסיטת בר אילן

כנרת, זמורה דביר בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help