sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ראה את תפקידו הפרשני בהבהרת דברי הרמב״ם הן בהרחבת נקבי המשכיות של מוה״נ הן בהפצת הידע המדעי החסר לבני תקופתו . ג . אופי הפירוש וטכניקת חשיפת סודות המורה גישתו של כומטינו שכלתנית במובהק , ומבחינות רבות ניתן להגדירה כשכלתנית מתונה . מבחינתו הערך החשוב ביותר הוא רכישת החכמות והמדעים , ולשם כך הוא מרחיב כאמור את היריעה הפילוסופית . עם זאת , בכל הנוגע לפרשנות על עמדות הרמב״ם כומטינו נוקט גישה מתונה . גישה זו עולה הן מתוכן עמדותיו הפרשניות , כפי שנראה בהמשך , הן מיחסו הדו ערכי אל פירוש נרבוני – פירוש שכלתני קיצוני למוה״נ שעמד לפניו – ויחס זה יידון אף הוא להלן . על כל פנים , אין בגישות הפילוסופיות והתאולוגיות המתונות שנקט כדי להעיב על עצם היותו רציונליסט . הוא כמעט שלא הפגין ידע קבלי , אף שלא נמצא בכתביו התנגדות לקבלה . כשאר פרשני המורה אף כומטינו נזקק תדיר לסודותיו של הרמב״ם , וסגנון פירושו רווי בביטויים המורים על סודות ותפיסות עמוקות ומופשטות . מדבריו משתמע שבכוונתו לפרש הן את הנגלה הן את המכוסה במוה״נ . ואכן כומטינו הבהיר שאין בכוונתו להתעלם לחלוטין מהרמזים והסודות המקופלים בדברי מוה״נ , על אף ׳השבעתו׳ של הרמב״ם שלא לפרש את דבריו ׳אלא מה שהוא מבואר מפורש בדברי מי שקדמני מחכמי תורתינו הידועים׳ . כומטינו עקף את ׳השבעתו׳ של הרמב״ם בכך שבסוגיות החדשניות , ואולי אף הבעייתיות מבחינת המסורת הדתית והפוליטית , פנה ישירות למקורות הפילוסופיים של המורה . בכך הוא כביכול אינו מפרש את סודות מוה״נ , אלא שוטח בפני הקורא את דברי מקורותיו ולעתים גם מבאר אותם : והרב ר [ בינו ] ע״ה השביע לבל יפרש ממנו אדם בדבר לזולתו , אלא מה שהוא מבואר מפורש בדברי חכמי תורתנו הידועים . וגם אנחנו נסור אל משמעתו , ונפרש מה שאמרו חכמי ישראל בו , ובשאר הדברים אשר לא יצאו מכח דברי חכמי ישראל לא נפרש דברי הרב , אלא נפרש דברי הפילוסופים אשר מהם יצא הדבר ההוא . מהי הדרך הפרשנית שכומטינו נקט ? פרשני המורה וחוקריו העירו על שתי בחינות בגישה הפרשנית למוה״נ : הבחינה הטכנית ) דרכי ההצנעה ( והבחינה התוכנית ) הסוגיות האזוטריות ( . מהבחינה הטכנית הפליג כומטינו בסוגיית גבולות האזוטריזם של המורה . בצוואת המאמר קבע הרמב״ם , כי הסתירה הראשונה מתוך שבע הסתירות המופיעות בספרות היא הצגת 34 רמב״ם , מוה״נ , פתיחה , עמ׳ יג – יד . 35 שם , עמ׳ יד . על המסורת הרבנית האנדלוסית כגורם בעיצוב הגותו של הרמב״ם ראו למשל טברסקי , מבוא למשנה תורה , עמ׳ . 373 – 370 וראו עוד את דבריו החריפים אך המאתגרים של פאור , עיונים במשנה תורה , עמ׳ . 5 – 1 36 כומטינו , פירוש למוה״נ , דף 2 ב . 37 ראו רביצקי , סתרי תורתו .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help