sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הקורא נטול הידע המדעי . אולם כומטינו סובר שמוה״נ אינו ספר המיועד אך ורק למשכיל . ספר זה בא לעקור את הדעה שלפיה לתורה אין מגמה פילוסופית . דעה זו מושרשת דווקא אצל ההמון , כלומר בקרב האנשים המבינים את הכתובים כפי שהם נראים להם ממבט ראשון : ולהיות שהמובן ממלת ׳תורה׳ , בתחלת המחשבה , הוא נתינת השלמות הראשון , באר הבלתי מובן לבד , ואמר : ׳משיבת נפש׳ [ שם ] [ ... ] ובעבור שיש אנשים יעמדו על המובן בתחלת המחשבה , וישימו [ 2 ב ] יסודם [?] עליו [ ... ] קם הרב הגדול רבינו משה בן הרב מימון ז״ל להוציאם מזאת המכשלה . וחיבר התורה עם המושכל והיו לאחדים . וחיבר זה הספר אשר הוא צורת התורה . ואמרי שהוא צורת התורה שהוא המאמת דברי תורה והמקימם . שבלתי כמה היו חולקים דברים ואומרים שהם כנגד המושכל . בסתירת העמדה שהתורה והפילוסופיה צרות זו לזו הפך מוה״נ , לדעת כומטינו , ל׳צורת התורה׳ , כלומר למהות האמתית והייחודית של התורה המבדילה אותה מתורות אחרות . לכאורה התורה היא כחומר בלא צורה , אך מוה״נ מגלה את צורת התורה , דהיינו את הבסיס השכלי שעליו היא מיוסדת . לא פלא אפוא שכומטינו רואה במוה״נ חשיבות רבה , וסובר שיש לפרש אותו עבור קהל גדול של קוראים . לפי כומטינו אפשר ללמוד שמוה״נ אינו מיועד רק למשכיל גם מהפסוק המובא בפתיחה למורה : ׳אליכם אישים אקרא וקולי אל בני אדם׳ ) משלי ח : ד ( . מפסוק זה עולה שהרמב״ם מכוון את מוה״נ גם לאישים , כלומר הפילוסופים , וגם לבני אדם , כלומר ההמון . הוכחה נוספת שכומטינו מביא לכך שמוה״נ מיועד גם להמון היא מדברי הרמב״ם בפרק הראשון של הספר . בפרק זה הרמב״ם מזכיר את ההמון שהבין את המילה ׳צלם׳ כדמיון חיצוני גשמי . לו נועד הספר למשכיל בלבד , מה הטעם להזכיר בו את דעת ההמון ? בדומה , באותו פרק הבטיח הרמב״ם ללמד מילים משותפות , אך בסופו של דבר הביא בתחילת הפרק פירוש אחד בלבד למילה ׳צלם׳ . אם כך , הרמב״ם לא ראה ב׳צלם׳ מילה משותפת , וכוונת מוה״נ אינה מצטמצמת אפוא לפירוש מילים משותפות ומשלים עבור המשכיל . אדרבה , לספר יש יותר מכוונה אחת גלויה ) ׳להיות זה המאמר כולל יותר משני הענינים הנזכרים׳ ( ויותר מקהל יעד אחד . אם מטרת המורה היא להראות את המצע השכלי שעליו התורה מיוסדת , אזי כומטינו 24 רמב״ם , מוה״נ , פתיחה , עמ׳ ד – ט . עם זאת ייתכן שעולה תמונה אחרת מאיגרת הרמב״ם לתלמידו , שם , עמ׳ ג . 25 ראו שם , ג , כז , עמ׳ תסט . 26 כומטינו , פירוש למוה״נ , דף 2 ב . 27 רמב״ם , מוה״נ , פתיחה , עמ׳ ד . 28 כומטינו , פירוש למוה״נ , דף 3 א . 29 רמב״ם , מוה״נ א , א , עמ׳ יט . 30 כומטינו , פירוש למוה״נ , דף 6 א . 31 רמב״ם , מוה״נ , פתיחה , עמ׳ ד . 32 כומטינו , פירוש למוה״נ , דף 3 א . 33 שם , דף 6 ב .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help