sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

) ב ( פירושים המוקדשים לפרשנות רציפה לדברי המורה ) למשל פירושו של ר׳ שם טוב בן יוסף אבן שם טוב ( . ) ג ( פירושים המוקדשים למקומות מוקשים וטעונים הסברה שבכל פרק או בפרקים מסוימים ) למשל פירושו של האפודי , ובמידה מסוימת גם פירושו של נרבוני ( . פירושו של כומטינו משתייך במידה רבה לשלוש הסוגות , וקשה לסווגו לסוגה מסוימת באופן בלעדי . מבחינת המגמה הוא נועד בראש ובראשונה לפירוש פשטי , שכן בעיני כומטינו מוה״נ הוא ספר קשה להבנה ומצריך ביאור : והספר הזה עמוק מאד במובן מדברי הרב . ולהיותו קשה ההבנה נערתי חצני , אני מרדכי בן אליעזר כומטיינו הקוסטדיני , לפרשו לפי היכולת ולפי מה שאפשר שיפורש . אמנם , מודה כומטינו , למוה״נ כבר קדמו פירושים רבים , ובפרט פירושו של נרבוני ׳אשר האיר מחשכי הספר הזה׳ ; אך הקושי בהבנת מוה״נ אינו נובע רק מעומק דברי הכותב , אלא גם מקיצור ידע הקורא ומ׳מעוט החכמה והלמוד הנמצא בדור הזה׳ . לפיכך אחת מהדרכים המרכזיות והבולטות שכומטינו נוקט כדי לבאר את דברי הרמב״ם , מעבר להסבר מילולי וענייני , היא השלמת הידע המדעי החסר לבני דורו והבאת הרקע הפילוסופי של הסוגיות הנידונות במוה״נ . על כן מבחינה מסוימת הוא התאים את עצמו לפרשנות החושפת את מקורותיו של מוה״נ . עדות למטרה של השלמת הידע המדעי בפירוש כומטינו היא באורך הפירושים העוסקים בסוגיות מדעיות : הפירוש לחלק הראשון של מוה״נ , שהעניינים המדעיים הנזכרים בו מרובים יחסית , נפרש על כ 58 דפים ; החלק השני , שגם בו יחסית יש עניינים מדעיים מרובים , נפרש על פני 42 דפים ; ואילו החלק השלישי , שבו הנושאים המדעיים אינם מרובים , נפרש על פני כ 18 דפים בלבד . בדומה , בפרשנות לפרקים עצמם ניתן לראות באופן בולט , שהפירושים לרוב העניינים הם קצרים ותמציתיים ואילו הפירושים הארוכים הם בנושאים מדעיים . מקום מיוחד תופס פירושו לעשרים ושש ההקדמות הפותחות את החלק השני של מוה״נ . כומטינו טרח להביא באריכות מהספרות הפרשנית לאריסטו כדי לפרש את דברי הרמב״ם . הקדמות אלה משכו את לב ההוגים , ויש שחיברו פירושים להן בלבד . מבחינה מסוימת ניתן לצרף את כומטינו לסוג כזה של פרשנות . לכאורה , מטרתו של פירוש כומטינו להנחיל ידע מדעי לקורא של מוה״נ סותרת את מטרתו של מוה״נ עצמו , שהרי הרמב״ם כתב אותו עבור הקורא המשכיל המיומן במדעים ולא עבור 19 על פי רמב״ם , משנה תורה , הקדמה , עמ׳ . 5 20 כומטינו , פירוש למוה״נ , דף 2 ב . 21 שם . על יחסו של כומטינו לנרבוני ראו להלן סעיף ד במבוא . 22 שם . 23 ראויים לציון פירושו של אלתבריזי ופירושו של ר׳ משה פרובינציאלו שהוציא בונפיל . ראו בונפיל , פרובינציאלו .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help