sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מבוא ההגות היהודית בתחומי קיסרות ביזנטיון בשלהי ימי הביניים התרקמה הרחק מהמרכזים בספרד ובפרובנס . עובדה זו מבהירה את הסגנונות הייחודיים והזרים שהתפתחו בביזנטיון , אף שמקוריות ומעוף לא בהכרח רווחו באותה סביבה . הוגים כמו ר׳ שמריה האקריטי , ר׳ אלנתן קלקיש , ר׳ שבתי הכהן , ר׳ אברהם בן יהודה לאון , ר׳ יהודה משקוני , ר׳ מיכאל בלבו ור׳ אפרים בן גרשון , שפועלם החל עוד לפני כיבוש קונסטנטינופול בידי העות׳מאנים בשנת , 1453 משקפים בקווים אופייניים , על אף האוריינטציות השונות שלהם , את דמות השכלתן היהודי בביזנטיון במאות ה 14 וה . 15 ר׳ מרדכי כומטינו ) או כומטיאנו ( פעל בתפר שבין הקיסרות הביזנטית לשלטון העות׳מאני , ומבחינות רבות הוא הולם את השכלתן הרומניוטי בשלהי ימי הביניים . א . מורה הנבוכים בביזנטיון הערצת דמותו של הרמב״ם איננה ייחודית להגות היהודית הביזנטית ; היא חוצה גבולות ומחוזות . הערצה זו הצמיחה חיבורים פרשניים פילוסופיים לכתבי הרמב״ם . למעט פרשנות הלכתית ענפה למשנה תורה ופרשנות פילוסופית מועטה למילות ההגיון , הטקסט שאליו התייחסו הוגים באינטנסיביות הגדולה ביותר בימי הביניים היה מורה הנבוכים ) להלן מוה״נ ( . ר׳ אלנתן קלקיש כתב במהדורה השנייה של החיבור אבן ספיר : ודעו חכמי ישראל מורי ואחי ורבותי כי אישים רבים נבוכו בספר מורי׳ המ״ב מפני עצלותם והתנשאות רוחם או מפני חלישות דעתם שלא הבינו דבריו היקרים הצפונים , ובכללם לא שתו רובם כונתם בסודותיו העמוקים המפוזרים להשיב פרקיו זה על זה 1 על ההגות היהודית הביזנטית במאות ה 14 וה 15 ראו אטיאס , הפירוש כדיאלוג , עמ׳ ; 10 – 1 ארנד , אלף המגן ; באומן , יהודי ביזנטיון , עמ׳ ; 170 – 129 הקר , החברה היהודית ; רוזנברג , לוגיקה , עמ׳ , 36 – 35 ; 101 – 94 שוורץ , אסטרולוגיה , עמ׳ ; 215 – 200 הנ״ל , קמיעות , עמ׳ ; 185 – 139 תא שמע , תולדות ; הנ״ל , שקיעי . אטיאס מערער על ראיית שתי התרבויות , הספרדית והביזנטית , כ׳שתי ישויות ייחודיות ושונות לחלוטין׳ ) שם , עמ׳ . ) 2 לטענתו ׳אין לתאר את העולם היהודי הים תיכוני , לפני הגירוש הגדול של 1492 או לאחריו , כגוש הטרוגני של מתחמים תרבותיים מובחנים היטב . המגעים בין קהילות ובין מלומדים והניידות של בני אדם וכתבי יד מנעו תמיד את התהוותן של אוכלוסיות מבודדות ומכונסות בעצמן׳ ) שם ( .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help