sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

אם הרכיבים השונים ידועים לחסידים ; אם ניתן לזהות ולאפיין סוגי רכיבים הידועים לחסידים והמצויים בשיח החב״די במשך שנות קיומו , או שכל מנהיג חב״די דרש את דרשותיו או כתב את דבריו באופן חופשי , בתבנית עצמאית , ייחודית , לפי אופיו וסגנונו , ואין תבניות משותפות לחוג החב״די . כמו כן , בעת זיהוי רכיבי הקורפוס ננסה לבחון אם חסיד חב״ד משתמש במונחים האלה בעת הלימוד המסורתי של הטקסטים החב״דיים . באמצעות בחינת דרך הלימוד המסורתית נוכל להבין את עולם הלימוד המסורתי של חב״ד . בבסיס ההגות החב״דית מצויה התפיסה כי יש להפיץ את הרעיונות החסידיים אל קהל נרחב ככל האפשר כדי להביא את הגאולה . השפעת הקורפוס על הידע האישי של חסיד חב״ד , על עולמו הרוחני הפנימי ועל התנהגותו מותנית כמובן בכך שרעיונות הקורפוס יגיעו אליו . בפרק השלישי – הפצת הקורפוס החב״די – נבחן איך הנאומים בעל פה מגיעים אל הספרות הכתובה ; אם קיימת מערכת מסודרת פנים חב״דית הכוללת מושגים ודרכים להעברת מידע אל הכתב ; ואם יש לכך משמעות בעולם המונחים הפנים חב״דיים . השפעת רכיבי הקורפוס על החסידים תלויה פעמים רבות באופן הפצת מקורות המידע , באופן התפשטות רכיבי הקורפוס הספרותי החב״די . לכן יש מקום לבחון אילו תפקידים בחצר החב״דית קשורים להפצת הידע . חסידים שהופקדו על הפצת הטקסטים לימדו או הפיצו חלקים מסוימים של הקורפוס . טקסטים אלה קיבלו אצל קהל החסידים מקום שונה מזה של חלקי הקורפוס שלא הופצו או שלא הושם דגש בלימודם ובהטמעתם . יתר על כן , לעתים חלקים מסוימים של הקורפוס הופצו רק בקרב יחידים . הפצה מסוג זה יש בה כדי להשפיע הן על תוכן המידע , הן על סגנון הכתיבה או האמירה והן על משקל הדברים בכלל הקורפוס החב״די . חלקים מהקורפוס נותרו אצל יוצרם בכתב יד ולא הופצו אלא לאחר שנים רבות או שלא הופצו כל עיקר . חלקים אלה לא השפיעו כלל וכלל על דעת הקהל החסידית . על כן , בעת ניתוח הרעיונות ובחינת השפעתם יש לבחון גם את שאלת הפצתו של קורפוס הספרות החב״דית . יש לבחון אם בחסידות חב״ד מצויים מנגנונים ותפקידים הקשורים להפצת הקורפוס , ואם מנגנונים אלה קיבלו בחב״ד שמות ייחודיים ונשאו אופי ייחודי . בפרק הרביעי – מודל לקריאת טקסט חב״די – מוצע מודל לקריאה ביקורתית של טקסט חב״די , על סמך הדיונים בפרקים הקודמים . חסידות חב״ד נחקרה ברבדים שונים ובאופנים שונים : מנקודות מבט רעיוניות , 3 ראה : לוונטל , צמיחתה . 4 על הדור הראשון – רש״ז : חלמיש , משנתו העיונית ; הנ״ל , נתיב לתניא ; הנ״ל , יחסי צדיק ועדה ; הנ״ל , רש״ז וארץ ישראל ; הנ״ל , תורת הצדקה ; יעקבסון , הנפש הבהמית ; הנ״ל , אהבת אלוהים ; הנ״ל , תורת הבריאה ; הנ״ל , תיקון הלב ; רוס , שני פירושים ; אורנט , רצוא ושוב ; הנ״ל , יסודות

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help