sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

קהילות – מופת ( כגון היהדות והנצרות ) . אם לבטא את המעבר מההתגלות אל הגאולה במונחים של תפילה : התפילה האישית שבה האדם נמצא בזיקה ישירה לאל מותמרת לתפילת הרבים , מעשה של הקהילה המעניק מסגרת קבועה להתרחשות התפילה . בשדה הראייה העיקרי של מחקר זה , מעבר זה מסומן על ידי המעבר מן המצווה ( Gebot ) אל ההלכה ( . ( Gesetz על פי תפיסתו של רוזנצווייג , העם היהודי – מעצם קיומו – מטרים את הנצח . אולם לא די בכך , שכן שאר העולם טרם נגאל , ולכן קיימת שאיפה גדולה – ואם לדייק : מצווה גדולה – להעניק לתוכן חייו היומיומיים ממד של נצח . את זאת מתיימרת לעשות המערכת ההלכתית כולה , בכך שהיא מחפשת אחרי עוד פינה בעולם , ועוד רגע בחיים , אשר אליהם אהבת האל טרם הגיעה . תהליך זה מתרחש אם וכאשר ה ' הלכה ' – הדרישה הכללית והמתמדת של המערכת – מועתקת לזירתו של היהודי הבודד , והוא מקיים אותה בתור מצווה שניתנת ' היום ' . באותו רגע המעשה המעוצב של הקהילה מקבל לא רק ביטוי אלא מימוש בתור מעשה ספונטני של היחיד שבו הוא פוגש את האל . כאן , בתפר זה בין ההתגלות לבין הגאולה , הן בזירת התפילה , הן בזירת ההלכה , רוזנצווייג מציב אמת מידה מכריעה המאפשרת מעבר זה : היכולת – היינו , יכולתו האישית – קיומית של האדם לקיים את המצווה . כדי לממש את דרישתה המתמדת של מערכת ההלכה לקיים את המצווה ' כאילו היום היא ניתנה ' , על האדם להביא את כל ישותו – את כל הביוגרפיה שלו – למעשה אשר הוא מצוּוה בו . אם הוא מסוגל לעשות זאת , אזי באותו רגע של קיום המצווה אהבת האל כלפיו מיתרגמת לציווי , אותו ציווי המהווה בו – בזמן תשתית של כל מערכת ההלכה וגם מצוות – העל שלה : לאהוב את האל , בבחינת ' ואהבת את ה ' אלהיך ' . באותו רגע הוא שומע את קולו של המצווה , וחלק מהנצח מוטרם בהווה . אהבת האל מתאפשרת במידה שיש לאדם יכולת לקיים מצווה זו . אולם לא מן ההכרח שיש לאל ידו של האדם להפוך את ההלכה למצווה . כפי שמתרחש בתחום התפילה , הטרמת הנצח אשר בקיום המצווה עדיין איננה נצח . העולם טרם נגאל , אהבת האל טרם הגיעה לכולם , כל ההלכות עדיין אינן מקוימות כמצווה . ' עדיין לא ' זה מצביע על הגאולה שטרם הגיעה , וכן על הציווי המתמיד לקרב אותה , לחפש אחריה . עם ה ' עדיין לא ' אנו עדים שוב להקבלה עמוקה ומדויקת בין משנתו הכללית של רוזנצווייג לבין תפיסת ההלכה שלו . בשניהם , ה ' עדיין לא ' מצביע בו – בזמן על חוסר השלמות של הגאולה ועל עצם הציווי להביא עוד נוכחות אלוהית , עוד מאהבת האל , אל תוך העולם . מעבר זה , בין עולם ההתגלות שבו האדם פוגש את האל , לבין עולם הגאולה שבו האדם עומד בזיקה לעולם החיצוני לו תוך ניסיון להביא לעולם את אהבת האל שהוא חווה בהתגלות , טומן בחובו תמורה במרכז הכובד של ההתרחשות : בעוד שההתגלות הנה חוויה ' פרטית ' של האדם – מה שרוזנצווייג מכנה ' בדידות בשניים ' – בגאולה זירת ההתרחשות היא בציבור . לכן קיים מתח בין העולם העליון – המעשה המעוצב על ידי

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help