sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

הראוי למחקר מעמיק . מיותר לציין כי חוקרי ההלכה לא מצאו בכתבי רוזנצווייג ממשק עם השיח ההלכתי . ספר זה בא לקרוא תיגר על שתי מוסכמות אלה . בראש ובראשונה אבקש להראות כי ניתן בהחלט לבנות גישה להלכה על בסיס הכתבים הקיימים של רוזנצווייג . את זאת אבסס בחלקו הראשון של הספר . אולם ברצוני לטעון עוד כי התאוריה העולה מכתבי רוזנצווייג מוצאת נקודות אחיזה משמעותיות בשיח ההלכתי הקיים . לאמור , אף על פי שלרוזנצווייג לא היה ידע מקיף בהלכה , הוא פעל על פי אינטואיציות דתיות – הלכתיות עמוקות וקולעות . את זאת אראה בחלקו השני של הספר שבו אני מפגיש בין העולה מהגותו של רוזנצווייג לבין שלוש סוגיות בשיח ההלכתי הקיים . לא זו בלבד שניתן לעגן את גישתו של רוזנצווייג בשיח ההלכתי , אלא אבקש לטעון עוד כי לשיח ההלכתי רווח של ממש מהמפגש עם משנת רוזנצווייג . בזכות עומקה ושיטתיותה , גישתו של רוזנצווייג להלכה חושפת במערכת ההלכה מעין רשת של זרמים פילוסופיים ותאולוגיים תת – קרקעיים המרווים ומאפשרים את צמיחתה של התופעה ההלכתית המופיעה על פני הקרקע . בהמשך דברי המבוא אציג את מבנה הספר . אולם בעמודים הבאים בכוונתי להקדים את המאוחר ולפרוס את עיקרי התאוריה של ההלכה העולים מתוך הגותו של רוזנצווייג . זוהי דרכי להתמודד עם אחד האתגרים במשנת רוזנצווייג : היותה שיטה . בשיטתיות זו יש יתרון שחבוי בו גם חיסרון . מחד גיסא , אין פרט שהוא מחוץ לתחום , והקשר בין מרכיביה השונים של משנתו הדוק וגם נהיר . מאידך גיסא , כתוצאה מכוּליוּת זו בדיוק , הקורא – ולכן אף החוקר והפרשן – נתקל בבעיה : כיצד ניתן לבודד מרכיב אחד בלבד של משנתו ולהנהירו , כאשר הוא פועל יוצא של פנים אחרות ? רוזנצווייג היה מודע לקושי זה אשר קוראי ה " כוכב " ניצבים מולו . לדבריו , רבים מהם נתקלו במשפטים סתומים ( ויש לא מעט כאלו ) כבר בחלק הראשון , מתוך הנחה שלא ניתן להמשיך למשפט הבא מבלי להבין את המשפט הנוכחי . לפי סברתם , זוהי דרכו של ספר פילוסופי : כל משפט בנוי על קודמו ונובע מתוכו . אלא שלדברי רוזנצווייג גישה זו אינה מתאימה לספר פילוסופי : ' כאן , משפט אינו נובע מקודמו אלא רוב הסיכויים – מהבא אחריו ' . זהו אופיו של ספר פילוסופי , משום שהוא תוצר של כתיבה , ולא של מחשבה . בעוד שהמחשבה יכולה לקשור אלף חוטים בבת אחת , הכתיבה , בהיותה מנותקת מן הזמן , נאלצת להניח חרוז אחר חרוז , שורה אחר שורה . הווה אומר , כאשר הפילוסוף כותב את המילים הראשונות של יצירתו הוא בעצם כותב אותן על בסיס המילים האחרונות שאליהן הוא חפץ להוביל את הקורא . על כן רוזנצווייג מפציר בקורא ' לתקוף ' את 3 מחקרים בהיקף של מאמרים כוללים : עמיר , דעת מאמינה , פרק יב ; טרנר , אמונה והומניזם , פרק ז ; ברגמן , התגלות ; לוי , מבשר ; מאיר , כוכב , עמ ' ; 91 - 72 גיבס , קורלציות , עמ ' ; 410 - 395 גיבס , חוק . 4 להתייחסות נרחבת לנקודה זו ראה תחילת פרק א . 5 המחשב החדש , עמ ' . ( 221 ) 213 - 212

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help