sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מבוא ' כאשר סיימתי לכתוב את ה " כוכב " [ " כוכב הגאולה " ] ' , כתב פראנץ רוזנצווייג ליצחק ברויאר בשנת , 1924 ' חשבתי שכעת עומדות להתחיל עשרות שנים של לימוד וחיים , הוראה ולימוד , ושאולי בסוף , ברבות הימים כאשר אזקין , שוב יגיע ספר , וזה יהיה ספר על אודות ההלכה ' . רוזנצווייג כתב מילים אלו בגיל , 38 בנסיבות שבהן הוא הבין כי לא יגיע למימוש פרויקט זה . ארבע שנים לפני כן לקה במחלה שגרמה לניוון שרירים הדרגתי אך מהיר , ובתוך זמן קצר שיתקה המחלה את כל גופו וריתקה אותו למיטה , כשאינו יכול כמעט לתקשר עם סביבתו . הוא נפטר חמש שנים לאחר מכן , בגיל , 43 מבלי שהספיק להתחיל פרויקט זה . רוזנצווייג רכש ידע בסיסי בתחום ההלכה , ואף חשוב מזה ( לשיטתו ) , הוא רכש גם ניסיון בקיום – ואי – קיום – של מצוות מסוימות . אמנם חסרה לו הכשרה של ממש בשיח ההלכתי כפי שהתפתח במשך הדורות עד ימיו , אולם על סמך הידע והחוויות שרכש במהלך חייו הקצרים הוא הציג בחלק השלישי של " כוכב הגאולה " את מה שהוא כינה במקום אחר ' תאוריה של ההלכה ' . מאוחר יותר , באיגרת אל מרטין בובר שכותרתה ' הבונים ' וגם במכתבים נוספים , הוא הרחיב את הדיבור למישורים אחרים של ההלכה – של פרקסיס ושל דיון עכשווי המתייחס למגמות ההלכתיות בימיו . הדעה הרווחת בקרב חוקרי רוזנצווייג היא כי אמירותיו על אודות המצוות אינן מפותחות לעומקן . יתרה מזו , הן נתפסות לא כפרי אורגני של השיח ההלכתי אלא כתוצר של ' שיקולים זרים ' הצומחים מתוך גישה פילוסופית – תאולוגית קיומית אשר אין לה אחיזה בשיח ההלכתי . כתוצאה משתי הערכות אלה , חוקרי רוזנצווייג מתייחסים לממד זה של משנתו כמביך – לפרקים , ולעתים כקוריוז , אך לא כנושא בעל משקל של ממש 1 מכתב ליצחק ברויאר , , 28 . 3 . 24 בתוך כתבים , 2 עמ ' . ( 320 - 319 ) 951 ההפניות לכתבי רוזנצווייג מובאות ללא אזכור שם המחבר . כל התרגומים שלי ( ראה בסוף המבוא ) , ולכן ההפניה היא כפולה : בתחילה מופיע מספר העמוד במהדורה הגרמנית ובסוגריים העמוד בתרגום העברי הקיים . המידע על שתי ההוצאות ( הגרמנית והעברית ) מופיע בביבליוגרפיה . 2 מכתב לאויגן רוזנשטוק , , 25 . 8 . 24 שם , עמ ' . ( 328 ) 984

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help