sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

ראובן צור פרוזודיה מוצהרת ואינטואיטיבית של משורר ימי הביניים עיון קוגניטיבי והשוואתי במאמר זה אבחן מספר תופעות בפרוזודיה של שירת תור הזהב , שאין להן זכר בפואטיקה המוצהרת של המשוררים . את ההבדלים בין הפואטיקה המוצהרת לעשייה האינטואיטיבית אנסה להסביר בפרספקטיבה קוגניטיבית והשוואתית . להפתעתי מצאתי , שכבר שירמן הכיר בהבדל בין ידיעותיהם המפורשות ובין יכולותיהם האינטואיטיביות של המשוררים : המלומדים שעסקו עד כה במשקלי השירה העברית הספרדית דנו בהם בעיקר מבחינה אופטית . הם קבעו את חלוקת המשקלים הללו , מנו בהם את התנועות והיתדות והרכיבו מהם עמודים , ולפעמים התווכחו , כיצד להרכיב את העמודים של בית בתוך משקל פלוני או מהי צורתו המשנית של המשקל . סבורים היו שבזה יצאו ידי חובתם – כאילו קביעת הרכבם של העמודים מקנה לנו גם ידיעה על עצם מהותו של המשקל , על צלילו וקצבו . והרי יש בידינו כמה וכמה עדויות מן התקופה הספרדית ואף מתקופות מאוחרות יותר , המראות לנו עד כמה נהנו קדמונינו מצלילם של השירים הנקראים . מדע המטריקה העברית ספרדית מתבסס על כתבי מחברים ערביים ויהודיים מימי הביניים . ברם , כוח תפיסתם היה מוגבל עד מאוד ; וגם המשוררים עצמם ידעו לחבר שירים שקולים נהדרים , אך לא היו מסוגלים להגדיר את מהות משקליהם הגדרה נכונה . ( שירמן , 84 : 1979 ) שירמן , שהיה גם מוסיקאי משובח , נכנע כאן לאוזניו בניגוד לעמדותיו המתודולוגיות הנחרצות . הוא מודה שכל המחקר הפוזיטיביסטי שנעשה עד זמנו מקרב אותנו אך במעט להבנת אותו דבר מסתורי שאנו קוראים לו ריתמוס השירה ; 1 מחקר זה נתמך על ידי מענק מס׳ 228 / 11 של הקרן הלאומית למדע .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help