sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

יותר ממשקל המרובה . במשקל זה שני סוגי עמודים , ובכל צמד עמודים הקצר בא בסוף . יתרה מזו , בעמוד הארוך יותר המחצית הראשונה היא הארוכה יותר ( שתי תנועות ) , והמחצית השנייה קצרה יותר ( שווא ותנועה ) . אך תופעה זו ניתנת להסבר קוגניטיבי הנגזר מאותן הנחות עצמן , ואף יש סימנים שלהסבר זה עשוי להיות תוקף בין תרבותי . הסבר זה לא נתפר במיוחד כדי לתרץ את הבעיה שלפנינו . מלכתחילה הצעתי אותו לממצאיו של דוויד גיל ( Gil , 1986 ) בקורפוס שונה מאוד : גיל בדק במדגם בין תרבותי מרשים את ריתמוס השירה הלא קנונית : סיסמאות בהפגנות פוליטיות וקריאות קצובות של אוהדי כדורגל . הוא הקליט את דוגמאותיו בארצות הברית , במערב אירופה , במזרח התיכון ובמזרח הרחוק , ומצא שהמגמה השלטת באופן מכריע היא שהקטע הארוך בא בסוף . ואולם הוא גם מצא מספר ניכר של קריאות קצובות בעלות מנגינה . להפתעתו גילה שכל הקריאות בעלות המנגינה – הדגשן תחילי . אשר לשירת הקודש , הסברה הרווחת ( אך בלתי מוכחת ) בין החוקרים היא , ששירת הקודש הייתה מושרת לעתים קרובות יותר משירת החול . אני מציע את ההסבר , שהמנגינה מפחיתה את העומס על הזיכרון קצר הטווח ( הפועל , כזכור , באופנות אקוסטית ) ומאפשרת להגביר בכך את מורכבות הריתמוס בלי להגביר את העומס על הזיכרון . הסבר זה יש בו כדי להסביר דוגמת נגד אחרת : בבית האופייני לבלדה האנגלית , בכל צמד שורות השורה הארוכה קודמת לקצרה ; ויש לציין שגם הבלדה הייתה מושרת בראשית ימיה . רונית שושני ( תש״ע ) , שותפתו של גיל למחקר , החילה עיקרון קוגניטיבי זה על טעמי המקרא במאמר המתבסס על חיבור דוקטור מתועד להפליא – ׳מערכת הטעמים הבבלית : כללי ההטעמה והחלוקה , שלבי ההתפתחות , והזיקה למערכת הטברנית׳ ( . ( 2003 למערכת הטעמים שני תפקידים עיקריים : א . מוסיקלי – הנחיה לביצוע מוסיקלי של הטקסט ; ב . פיסוקי – ציון מקום החלוקה בפסוק . ׳קיימת מחלוקת לגבי שני התפקידים [ . …[ האם פעלו בד בבד מראשית התהוות מערכת הטעמים , או שאחד קדם למשנהו . בשאלה זו עסקו חוקרים רבים , 6 אנטון ארנצווייג ( Ehrenzweig , 1965 ) טוען שבתחום המוסיקה והאמנויות החזותיות , החברה האנושית מפעילה מנגנוני הגנה כנגד אמצעים אמנותיים בעלי עוצמה אקספרסיבית רבה ׳מדיי׳ , גורמת להתאבנותם והופכת אותם לסגנון או לקישוטים ( את ההיפותזה הזאת החילותי על השירה בחיבורים צור , ; 1994 צור ועינת נוב , ; 2003 ובמקומות אחרים ) . הסימטריה והמסומננות ( markedness ) נוטות להדחיק את הסטיות מהמשקל הסדיר , ובכך יש בהן כדי לכפות , בתנאים מסוימים , סדר פשטני על המציאות . כאשר הבלדה פושטת את המנגינה והופכת ל׳דיקלום׳ , הבית הסימטרי המסומנן נתפס כ׳נאיבי׳ , כ׳סגנון בלדי׳ .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help