sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

לציפייה שמשקלים עם ההברה המוטעמת בסוף העמוד ייתפסו כטבעיים יותר . ואכן , בתחום השיטה הסילבו טונית , פרוזודיקנים ומשוררים רבים טענו במאה העשרים , שהמשקל הימבי , בו ׳המיצב החזק׳ בא אחרי ׳החלש׳ , הוא טבעי יותר מהמשקל הטרוכאי , שבו הסדר הוא הפוך – אפילו בהונגרית , שהיא שפה מלעילית מובהקת . אריסטו הבחין בהבדל דומה בין הימבים והטרוכאים בשירה היוונית ; ואילו ההקסמטר הדקטילי , הוא מעיר , ׳חסר את הנגינה הדיבורית׳ . הוראציוס העיר הערה ברוח זו לגבי השירה הלטינית , לאמור , שהימבוס הוא המשקל הטבעי ביותר לדיאלוג הדרמתי . משקל היתדות מתבסס על יחידות קצרות וארוכות : השווא הוא קצר , התנועה היא ארוכה . במשקל המרובה השווא מופיע במחצית הראשונה של העמוד ; על כן המחצית השנייה ארוכה יותר וההדגש בו סיומי ; במשקל השלם השווא בא במחצית השנייה של העמוד ; על כן ההדגש בו תחילי . ממפתח המשקלים במהדורות של שירמן וירדן עולה , ששני המשקלים הללו , שכיחותם מכרעת בשירת תור הזהב לעומת כל שאר המשקלים ; ובין שני המשקלים הללו המרובה שכיח פי ארבעה מהשלם . להבדלים אלה אין כל זכר בפואטיקה האקספליציטית של התקופה , אך הם מתבקשים מהעיון הקוגניטיבי ההשוואתי שלעיל . איום אחר על תאוריה זו היה הממצא של יהושבע בנטוב , שאם בוחנים את שירת הקודש בנבדל מהקורפוס הכללי , משקל המתפשט נעשה דומיננטי קצת 4 ׳מבין המקצבים השונים , ההירואי הוא החגיגי , אבל הוא חסר את הנגינה הדיבורית ; הימבוס הוא אופן דיבורם של הרבים , ועל כן בשיח הרגיל משתמשים הדוברים ביחידות ימביות יותר מכל יחידה אחרת . [ ... ] המשקל הטרוכאי נושא יותר מדיי אופי של [ ריקוד קומי ] , כפי שאפשר לראות בטטראמטר ; שהרי הטטראמטר הוא בעל אופי דילוגי׳ ( אריסטו , . [( 1408 b – 1409 a ] 361 – 261 : 2002 ׳הזעם הוא שצייד את ארכילוכוס בימב וּ ס הסג וּ לי לו : [ הקומדיה והטרגדיה ] נדרשו למשקל זה וסיגלוהו לצרכי הנושאים השונים שלהם , שכן משקל זה גובר על המולת ההמונים , והוא כמו נועד מטבעו למהלך העלילה המוצגת׳ ( הוראציוס , . ( 82 : 1983 5 פה יש בעיה של טרמינולוגיה , העשויה לשקף בעיה פרצפטואלית . משוררי התקופה דיברו בקשר למשקל המרובה , למשל , על שלוש יחידות : יתד ( שווא + תנועה ) , הלא היא היחידה הארוכה , ושתי תנועות , הלא הן היחידות הקצרות . שירמן ראה בזה טעות . ׳טעות זאת בהבחנת יסודות המשקלים מקורה בעובדה שחכמינו לא הכירו בכלל את מושג ההברה [ . …[ אם נשתחרר מהשקפותיהם ונסתכל במשקלי השירים כפשוטם , נגלה בהם הברות קצרות , דהיינו הברות בעלות שוואים נעים וחטפים , וכנגדן כל יתר ההברות הנחשבות לארוכות׳ ( שירמן , . ( 58 : 1979 ראו להלן בנספח . אני נוטה לקבל את תפישתו של שירמן , ול וּ מהסיבה הפשוטה שההסברים שלי לממצאים מתיישבים אתה טוב יותר .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help