sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הנלהבים לתפישתי . נראה כי , גם חוקרי השירה היוונית העתיקה , בדומה לעמיתיהם חוקרי השירה העברית מימי הביניים , העדיפו את אשר עיניהם רואות על הנייר על פני מה שאוזניהם שומעות . מן הסתם , הנייר סובלני ויכול להכיל עשר , עשרים או שלושים הברות ביחידה ; אבל האוזן מוגבלת על ידי מגבלות הזיכרון קצר הטווח . להפתעתו גילה וילט שסיקינג ( Sicking ) הקדים אותו בספרו Griechische Verslehre ואימץ את עמדותיי בדבר הזיכרון קצר הטווח כבר בשנת . 1993 וילט בודק בימים אלה אם גם השירה הסנסקריטית תומכת את תפישתי בעניין הזיכרון קצר הטווח . מסקנות הביניים שלו חיוביות . שני ניסויים קוגניטיביים קלאסיים מבליטים היבטים חשובים בעיקרון זה , שיש בהם כדי להאיר את ההעדפות האינטואיטיביות של משקלים מסוימים לעומת אחרים במסורות שיריות שונות . ניסוי קלאסי של וודרו ( Woodrow ) מראה שאם הבדלי משך מונחים ביסוד ההקבצה של רצף טיקטוקים , ההדגש הסיומי הוא הטבעי יותר ; אם אלה הבדלי עוצמה , ההדגש התחילי טבעי יותר . להבדלי הגובה אין השפעה מבחינה זו . לפיכך , נוכל לצפות שבשיטות המשקלים ׳הכמותיות׳ המשקלים בעלי ההדגש הסיומי יתקבלו כטבעיים יותר מהמשקלים בעלי ההדגש התחילי ; המרובה יתקבל כטבעי יותר מהשלם במשקל היתדות ; הימבוס יתקבל כטבעי יותר מהטרוכאיוס בשירה הכמותית היוונית והלטינית ; הדקטילוס יתקבל כבלתי טבעי במיוחד בשירה היוונית והרומית הקלאסית . בהנחה שהשיטה הסילבו טונית שבשפות המודרניות מתבססת על הבדלי עוצמה , היינו מצפים על פי מודל זה , שהמשקל הטרוכאי יהיה טבעי יותר מהימבי , והדקטילי טבעי יותר מהאנפסטי . ואולם , על פי כל הידוע לנו , ההפך הוא הנכון . לכאורה אפוא השיטה הסילבו טונית שבשפות המודרניות משמשת כדוגמת נגד להכללה זו . אלא שההנחה שלעיל בטעות יסודה . למעשה , ההטעמה הלשונית היא תערובת של התרמיזים האקוסטיים – עוצמה , משך ושינוי גובה . ניסוי קלאסי של פריי ( Fry , 1958 ) מראה שהבדלי משך גוברים על הבדלי העוצמה בהשפעתם על תפיסת ההטעמה הלשונית ושינויי הגובה גוברים על הבדלי המשך . כיוון שלפי ממצאיו של ו וּ דר וֹ אין להבדלי הגובה השפעה על מיקום ההדגש , נמצא שגם בשיטה הסילבו טונית נועדה השפעה מכרעת להבדלי המשך . לפיכך גם שיטה זו מתיישבת יפה עם הצפיות המבוססות על ממצאי ו וּ דר וֹ . לאחרונה חזר קורט רייס ( Rice , 1992 ) על הניסויים של וודרו עם ציוד אלקטרוני משוכלל בהרבה , ומצא שגם הבדלי גובה הצליל מובילים להקבצות ימביות . ממצא זה מוסיף הצדקה 3 אני מנצל את שתי צורות הכתיב של תפיסה תפישה לבידול משמעות : תפיסה = פרצפציה , תפישה = קונצפציה .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help