sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:16

בריא ואיתן העובד את אדמתו ( ״עלי שדות בר ופרי / אעבוד גם אנוכי״ ; ״אשכח עצבי , תוגת נפשי״ , ״חיי שקט / נגדי עוד יצהלו״ ) . ואכן , גם אם מאנה עוסק אך ורק בעצמו ובמחלתו , מטפורית הוא מייצג במצבו זה את חוליו האנוש של העם היהודי , שבאין לו מולדת הוא נתפס בעיני משפחת העמים כרוח רפאים מהלך . הקבלה זו בין ה״אני״ כפרט ובין ה״אני״ כלאום שבה ומודגשת לאורך כל השיר ובעיקר בשורה המסיימת , בה הוא מאחל לו ולארץ את תחייתם מחדש : ״לו גם את גם אני יחדיו / נשוב עוד לתחייה״ . עם זאת יש לתת את הדעת , כי חרף הייחולים לתקומה משותפת בארץ ישראל , תוהה מאנה היכן שוכנת ארץ זו , וקיומה אינו ודאי לו : ״אייך אייך אדמת קודש / רוחי לך הומייה״ . אלא שמאנה אינו היחיד התוהה לגבי ארץ ישראל כנוכחות ארצית גאוגרפית קיימת לא קיימת ; תהייה זו עולה גם בשירים אחרים ב״שירת חיבת ציון״ , ולא כל שכן ב״שירת התחייה״ . ללמדנו שחרף המודעות הציונית והתשוקה ל״חדש ימינו כקדם״ בארץ זו , סימני השאלה למציאותה ממשיכים לחלחל בין סדקי השיר ומשאירים אותה שוב בחזקת כיסופים בלבד . כך ימשיך וישאל ח״נ ביאליק ב״מעבר לים , מעבר לים / התדעו צפורים הדרך לשם ? ״ ושאול טשרניחובסקי יחרה יחזיק אחריו ב״אומרים ישנה ארץ / ארץ שכורת שמש / איה אותה ארץ ? / איפה אותה שמש ? ״ כלומר , שירים אלה , שהיו לשירי מולדת אהובים , הם למעשה שירי ספק לגביה . . 2 שירי הקול קורא בצד שירי הכיסופים הולך ומתגבש ז׳אנר שירי קוטבי ומנוגד להם – שירי ״הקול קורא״ . שירים אלה מתייצבים כתשובה חד משמעית המאשרת את קיומה של הארץ , כשהם פונים בתביעה להתנער מכל תהייה , ובנוסח של ״קומו ונעלה״ , גם להתארגן ולצאת לדרך . ואכן שירים אלה לא רק מאשרים את הקונקרטיזציה של הארץ אלא גם מלווים אותה בכתובות יעד ובמיפוי מסלולים . ״ציונה ציונה , קדמה מזרחה״ ( , ( 1882 מכוון גוטלובר את העולים כשהוא מציידם בסימני זהות לאומית היסטורית ככלים לגילוי המקום : ״שם ישראל גפן אושרך פרחה״ , ״שם ערש ילדותך״ , ״שם לעם היית״ , ובהמשך : ״ שׂ ריך ומלכיך שם קוברו״ , ״שמה 13 י״ל פינסקר , אוטואמנציפציה , מגרמנית : ש׳ פרלמן , ירושלים . 1951 1 › מ״צ מאנה , ״משאת נפשי״ , ראו קרטון בלום , לעיל הערה , 3 שם , עמ׳ . 1 › 8 – 1 › 5 15 שירי ״קול קורא״ מצטיירים כהקבלה למניפסטים של ״קול קורא״ שהתפרסמו על ידי אגודות חובבי ציון : ״אחוות ציון״ , ״זרובבל״ , ״קיבוץ נידחי ישראל״ וכדומה – בהציגם את האג׳נדה הרעיונית והמעשית שלהם .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help