sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מאמרה של תמר סוברן דן במודל הלשוני של הפזמון האלתרמני ולצדו המארג המשלבי בשירי נעמי שמר וקווי אפיון של לשון הפזמון של חיים חפר ותרומתו לעיצובה של העברית הישראלית . במאמרה נבחן האופן שבו משפיע השיר הפופולרי העברי על תודעת הלשון ועל שימושי הלשון בחילופי הדורות , לאור היבטים תאורטיים נירולוגיים , פסיכו בלשניים , תרבותיים וחינוכיים של הקשר בין פזמונים מולחנים לשאלות של זיכרון , תודעת לשון ותודעת תרבות . בחטיבה שיוחדה לשירי הזמר של נעמי שמר בוחנת אפרת ברט את היחס בין המשקל הפואטי למשקל המוסיקלי בלחניה של נעמי שמר . האופן בו המשקל המוסיקלי סוטה מהתכתיבים , שמעמיד בפניו לכתחילה המשקל המוסיקלי של הטקסט , מתפרש כפרשנות אישית של הטקסט השירי , בעיקר בשני השירים : ״פגישה לאין קץ״ לאלתרמן ו״׳זמר׳ לרחל״ . יעל רשף בוחנת את יצירתה המוקדמת של נעמי שמר ( 1967 - 1948 ) בהשוואה למסורת הזמר של תקופת היישוב , ומצביעה על ההשפעה המרכזית שהייתה לבחירותיה הלשוניות על עיצובו מחדש של הזמר ועל התאמתו לתנאים החדשים שנוצרו עם המעבר מיישוב למדינה . את הדיון בשירי הזמר של נעמי שמר חותם מאמרה של טלילה אלירם הסוקר את ההיבטים המוסיקליים של מוטיב האור בלחניה ואת הזיקות שבין הביטוי המילולי של המוטיב לביטויו המוסיקלי . הדיון מתבסס על הקורפוס השלם של שיריה , שנדפס בחמשת ספרי שירתה . בחטיבה שיוחדה לשירי אהוד מנור עוקבת בתו , גלי מנור , אחר מקומו של אהוד מנור כחוליה מקשרת בין הזמר העברי הישן ובין פזמון אישי לירי במסורת האמריקנית של . singer - songwriter שירים דוגמת ״אחי הצעיר יהודה״ , ״ימי בנימינה״ , ״ברית עולם״ ו״ילדותי השנייה״ הם שירים שבהם משתנה ומתבגר דובר לירי – מן הזמר העברי של ראשית המדינה אל תקופת השבר בחברה הישראלית שאחרי מלחמת ששת הימים ומלחמת יום הכיפורים . נטייתו , למן 1966 ואילך , לכתוב בגוף ראשון והיבטים ביוגרפיים המשתקפים בשירתו , חושפים את אופני ההבניה של פרסונה גברית חדשה בשירתו . המדור החותם – ״זמן ומקום בזמר העברי״ – פורש ביריעה רחבה את גילומם של מושגי הזמן והמקום בהקשר של היבטים תמטיים ומוסיקליים בזמר העברי . נפתלי וגנר מציג פרשנות עצמאית לנובלה הקנונית של קנז , מומנט מוסיקלי , המבוססת על קריאה ״מוסיקלית״ של התרחשויותיו . הוא עושה זאת אגב רדוקציה של סיפור טעון זה לסימבוליקה המוסיקלית שלו , המעוגנת בזמר העברי , ובפרט בשירי ״ארץ ישראל העובדת״ כפי שרווחו בשנות ה 50 של המאה העשרים , והיוו חלק בלתי נפרד מהגרעין התרבותי הקשה של הרובד הדומיננטי בחברה הישראלית , בעיקר בקרב בני תנועות הנוער החילוניות . בעוד האקורדיון

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help