sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

האישי . שימת לב מיוחדת ניתנת לעבודתו המשותפת עם לוי בן אמיתי , איש דגניה , שהלחין ארבעה עשר משיריו . מאמרה של תמר וולף מונזון משרטט קווי אפיון פואטיים לקורפוס שירי הזמר של העלייה שלישית , ובוחן את תרומתם להבניית התרבות הארץ ישראלית , להתפתחותו של האתוס החלוצי וליצירתם של אפיקים תרפויטיים להתמודדות עם המצוקות והקשיים של התקופה . מקום נרחב ניתן לפולמוס בין יעקב פיכמן לאברהם שלונסקי , באשר לאיכותם הפיוטית של שירי הזמר ולמידת תרומתם להתפתחותה של התרבות הארץ ישראלית . חנן חבר ורון כוזר משווים בין תרגומיו השונים לעברית של המנון הפועלים , ״האינטרנציונל״ , על רקע המסרים הפוליטיים והתרבותיים שעולים מכל אחד מהם . בנוסף נדונות במאמר עקבות ההשפעה של התרגומים השונים על ״שירת העבודה״ וכן על שירתו המתפלמסת של אורי צבי גרינברג , בעיקר בספר הקטרוג והאמונה . במאמר החותם את המדור הראשון , מצביע נחומי הרציון על שנת 1927 כשנת מפנה ותמורות בזמר העברי הפופולרי בארץ ישראל . בעקבות ירידתם של מלחיני העלייה השנייה ומקצת מלחיני העלייה השלישית מבימת היוצרים , עקב ירידה מהארץ ( אברהם צבי אידלסון , יוסף מילט ) או פטירה ( חנינא קרצ׳בסקי , יואל אנגל ) נבחן האופן שבו התמלא החלל הריק על ידי מלחינים צעירים , שיצרו כיוונים חדשים בתחומי המוסיקה העממית והזמר הארץ ישראלי . שנת 1927 הייתה ראשית יצירתם או מועד כתיבת יצירת מופת ראשונה של המלחינים כמרדכי זעירא , ידידיה אדמון , דוד זהבי ועוד . המדור השני – ״מיישוב למדינה בזמר העברי״ – בוחן את התפתחותו של הזמר העברי בפרק זמן זה , דרך שלש הדמויות שהשפיעו על עיצובו הלשוני והסגנוני : נתן אלתרמן , נעמי שמר ואהוד מנור . חטיבה נפרדת יוחדה לכל אחד מהיוצרים הללו , שיצירתם מייצגת במידה רבה חתך דורי . דן אלמגור סוקר את יחסה של הביקורת העברית לכתיבתו הפזמונאית של אלתרמן לתאטרון ״המטאטא״ ו " לי לה לו " ( . ( 1948 – 1934 חלקו הראשון של המאמר דן בהבחנות בין ״פזמון״ לבין ״שיר״ בגלגוליהם של מושגים עבריים נלווים , דוגמת ״פזמון״ , ״פזמונאי״ ו״מלחין״ , וכן בראשיתו של הפזמון העברי התאטרלי על הבימות הקלות . החלק השני יוחד לפזמונים לתאטרוני ״המטאטא״ ו״לי לה לו״ ולאלתרמן כמחבר פזמונים וככותב טורים עיתונאיים מחורזים ולהידרשות הביקורת אליהם . מרדכי נאור עוסק בהיבטים פוליטיים וחברתיים בשירי הזמר של אלתרמן , כבמה להבעת עמדותיו ולביקורת חברתית פוליטית . הממד הפוליטי בא לידי ביטוי גם באופן ההתקבלות של השירים , בתגובות ובאופני פרשנות שחרגו מהמסגרת המקורית שייעד להם הטקסט וקיבלו משמעות שונה לחלוטין , פוליטית וחברתית .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help