sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

יורם : ואז צללת לבית הספר למאות רבות של שעות תצפית . גם עכשיו קשה למ שׁ ות אותך משם . מה שתוכנן להיות מאמר אחד ב " הד החינוך " הפך לגיליון שלם , ועתה הוא מפורסם בספר . מה קרה לך ? מה סקרן אותך כל כך בבית הספר ? עידן : איך אפשר שלא להסתקרן ? מנקודת המבט של מי שבא מתחום מדעי החברה , בית הספר מעניין במיוחד משום שהוא מפגיש בין אוכלוסיות מגוונות ובין בעלי תפקידים חברתיים שונים – תלמידים , מורים , מחנכים , מנהלים והורים ; משום שהוא מוסד חברתי המתקיים מתוך איזון עדין בין כוחות מנוגדים ומסעירים – ריסון ומתירנות , שמרנות וחדשנות , סגירות ופתיחות , משטר ומשמעת וחירות מתפרצת בערוצים שונים ; משום שהוא משמש זירת התרועעות והתגוששות בין עולמות שונים – עולם ה " מבוגרים " מזה ועולם ה " ילדים " מזה . תמיד תהיתי כיצד המאבקים על גבולות מתנהלים במערכת סבוכה כל כך וכיצד נשמרות בה המסגרות התפקודיות . יורם : זוהי תשובה אקדמית ; היא לא מסבירה את התשוקה שלך לצפות בחיי בית הספר ולדווח עליהם . לא ויתרת כמעט על שום אירוע בית ספרי חשוב , ושלחת אליי משם רשימות נרגשות . כל זה – חשוב לציין – ללא מימון כלשהו . עידן : כן , ההתרגשות הייתה עצומה – עדיין לא נרגעתי , ולא נראה לי שאירגע בקרוב . בניגוד לתחושה שהאנתרופולוג נמצא " שם , אבל לא לגמרי שם " , חשתי שאני נמצא " כאן , אבל לגמרי כאן " . לא יכולתי שלא להזדהות עם נקודות ההשקפה של השותפים לחיי בית הספר ; חשתי אמפתיה למנהלים , למחנכים ולמורים , ובמידה רבה – למרות הפרש הגילים – לתלמידים . הגעתי לבית הספר כמבקר מן החוץ , והם קיבלו אותי בזרועות פתוחות . נסחפתי לתוך עולמם ונטלתי חלק בחוויותיהם ובתחושותיהם . חווייתי הייתה אישית בתכלית , והשתדלתי לשקף אותה בהתאם – לכן ה " אני " של המחבר אינו נעלם מהטקסט ; הוא חלק פעיל ממנו . בכך גם נשבר ההיגיון המקובל של כתיבה בגוף שלישי , המסמנת כביכול מבט חיצוני אובייקטיבי ונקודת תצפית יודעת - כול . יורם : אתה צופה בתכנית ריאליטי - ריאליטי . עידן : המציאות עולה על כל דמיון – אין ריאליטי שישווה לה . אשתי מעירה לי מדי פעם שלא יפה להסתכל על אנשים אחרים ולהקשיב לשיחות שלהם ; אני מנסה , שוב ושוב , להבהיר לה שאין דרך אחרת ללמוד על בני אדם : אני מתבונן , מקשיב ואף רושם ללא הרף . יורם : מהי נקודת המוצא שלך כצופה ? עם איזה ראש אתה נכנס לבית הספר ?

מכון מופ"ת

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help