sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

תקופה אדון בפתרונות השונים שהוצעו לחידת הקשר שבין החטא המיני לבין הגאולה המשיחית , ובכלים הפואטיים שמבטאים קשר חידתי זה . בפרקים הראשון והשני אציג את המיתוס המקראי ואדון בגרעין הנרטיבי המבחין בין סיפורה הפרטי של כל דמות ומאפייניה הייחודיים , לבין דגם - העל שמשותף לכל גיבורות השושלת . נראה שהמקרא מבקש להדגיש את הרצף הנשי , שבו הסיפור האישי של כל גיבורה הופך לסיפור שושלתי רחב . רצף זה חושף תהליך התפתחותי שעוברות הגיבורות מדור לדור , את העידון שחל בחטאיהן , ואת התרחבות חופש בחירתן במרוצת הדורות . הללו מחדדים את המתחים שבין החוק לבין הסיפור המקראי , ומאירים את היחסים שבין האל , האב , האם והבן בשושלת המשיחית . בפרקים השלישי והרביעי אעסוק בספרות חז " ל , ואבחן את שכלולה של סצנת הדפוס הנשית והמשיחית במדרש מאוחר מילקוט המכירי , העוסק בהולדת דוד ורומז גם לסיפורים קדומים תוך כדי קריאתם קריאה חתרנית . החשיבה של חז " ל שונה במהותה מהמיתוס המקראי , והיא משקפת אתיקה ייחודית שגוזרים חז " ל ממעשי גיבורות בית דוד , אותה אכנה " אתיקה של גאולה " . איחודן של דמויות אלו בדרשות מקשרות ידונו לצד דרשות פרטיות העוסקות בכל אחת מהגיבורות שעומדות במרכז עיוננו : בנות לוט שיולדות את מואב ועמון המכונים " זרע שבא ממקום אחר " , תמר שמפתה באופן אקטיבי את יהודה ב " פתח עינים " , ורות אשר מגלה את מרגלות בועז על פי דגם שלמדה מקודמותיה . תפיסות משיחיות אלו וגישות נוספות שצמחו בספרות חז " ל ילוו אותנו גם במהלך הדיון באמהות המשיח בספר הזוהר . הפרקים החמישי , השישי והשביעי , יעסקו בדמות השכינה ובזיקותיה לאמהות המשיח בספרות הקבלה . דמויותיהן של בנות לוט , תמר ורות , מצטיירות בזוהר כחלק מתהליך הגאולה הקוסמי , וחטאיהן המיניים מייצגים מפגש עם כוחות הרע שהכרחי להתמודד עמו לשם הבאת גאולה . מעשי אמהות המשיח בתוך המערכת האלוהית , והפריון שמיוחס להן משקף את היכולת האנושית להשפיע על האלוהות ו " ליילד " את גאולתה . סיפורים אלו זוכים לא רק להצדקה , אלא נוסקים מעבר לשאלות מוסריות ושיפוטיות , תוך כדי הבניית זיקה דינמית ביחסי השמים והארץ . כך , למשל , הזוהר מתאר גלגל נשמות אדיר ממדים המכונה " טיקלא " , שאותו מניעות לראשונה במעשה העריות בנות לוט , ואשר ממשיך לנוע מכוח הזנות והפיתוי של תמר ורות , חטאים שנדרשים כתיקון לעולם המתים והחיים . בדרשה אחרת העוסקת בכיסוי הפנים של תמר ב " פתח עיניים " , מתמקד הזוהר בסוד המיניות הנשית וקושר אותה לדינים וכוחות ההרס והארוס של השכינה , שיש לעדנם ולמתנם . ואילו דרשות הזוהר על רות נעות בין תיאורה כשכינה המתגוללת בעפר

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help