sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

אומר מופ = 0 " כתיבה מורכבת לא רק מאחת מהפעילויות האלה , אלא מכולן ברבזמן . כל ההגדרות נכונות , כאשר אנשים כותבים , הם בעת ובעונה אחת משרטטים אותיות , משעתקלם את הקול הפנימי שלהם , נזטללם מושגים ותבניות מתרבותם , מעבדים את מחשבותיהם למלאכת מחשבת אל תוך דפוסי הלשון ומבצעים שכתוב של המחשבה ההיולית בדיבור הפנימי שלהם . אף אחת מן ההגדרות אינה מוטעית , אבל החסרת אחת מהן היא מוטעית . בם אין זה נכון שהלומד מתחיל כתחתית ומפלס את דרכו מעלה . " כדברו על ילדים צעירים אזמר מופט = " מן ההתחלה חייכת כתיבת האותיות להתקשר למשמעות , לסימול של הדיבור הפנימי , כאשר הילד הקטן מתבונן במסייע לו , הרושם למענו את סיפורו כעוד הילד מכתיב אותו , ולאחר מכן הוא עוקב שוב אחרי הכתוב מבחינה מילולית . כל ההגדרות הללו מתאימות כרבזמן לכל שלבי הצמיחה . תלמידים בוגרים יותר , האומרים שאין להם מה לכתוב , פשוט כילו את ימיהם בבית ' הספר בהעתקה , בביצ > ע פרפרזות ובהתאמת תכניס נתונים לצורות נתונות ; מעולם לא היתה להם ההזדמנות לראות עצמם כסופרים , המחברים את הדיבור הפנימי שלהם בכיוון של יצירה משל עצמם . דירוג וה תואם את סדר הקושי העולה הן של הכותב , והן של מלמד הכתיבה " . עכשיו , כאשר לעד עינינו עומדת הגדדה נאותה , נעבור לעניינים האחרים שבהם אנחנו מאמינים . ההשקפה שלנו על אוריינות היא מיודעת , ונשענת על פשטות ולא על מורכבות . ראשית , על רקע גישתנו המעשית , ברור לנו שאיש אינו לומד על תהליך כלשהו כלא לבצע אותו . כידינו יש כמה נתונים סטטיסטיים מחרידים על בתי ספר יסודיים ועל - יסודייס , שהובאו על ידי כיליון ואפלביי ( , ( Fillion & pplebeeA נתונים אלה מגלים , כלן השאר , שעל אף תרגולים כני תשעים דקות בחוברות ובטבלאות שהוקדשו להוראת הקריאה , קוראים הילדים למעשה בשיעורי הקריאה לא יותר מאשר ארבע דקות ביום . אנו יודעים עוד . כי כבתיספר על יסודיים רבים ברחבי צפ > ך אמריקה ואולי ברובם , מכלים התלמידים כעשר דקות בכתיבה מדי יום , ורובה של כתיבה זו אינו אלא העתקת או שעתוק , במונחיו של מופט ^ מילוי תיבות ריקות בחוברות עבודה ומתן תשובות קצרות וחלקיות לשאלות של וכירה מכנית , בסיום הפרקים של ספרי הלימוד , יכולתי לצטט נתונים קשים לא פחות על ההיקף המצומצם של הכתיבה במכללות ובאוניברסיטאות , אך עד כה נזהרנו כולנו מעריכת מחקרים כה נרחבים ושיטתיים על עצמנו . השקפתנו על האוריינות היא מבוססת , ממש כשם שהלא מיודעת . אנו יודעים שמלים הן אירועים , המשפיעים על אירועים נוספים , וכי תלמידים האמורים ללמוד לקרוא ולכתוב חייבים להיווכח כיצד יש ככיחה של האוריינות ליצור שעוי י תחילה בהם עצמם , ולאחר מכן בזולתם . נראה כי משפט זה , בניגוד למשפט קודם , שנוסח עליידי בני הזוג הניק ( , ( Resnick כולל אח ההגדרה שאנו מציעים לאוריינות הפונקציונלית . במלה מבוססת כוונתנו - שחאוריינות מייצגת כרבזמן אמצעי , ולדברי לוריא נם " מניע לפעולה " , אצל כמה מן הסטודנטים שלנו עלול הרצון להצליח מבחינה אקדמית עכשיו ומבחינה כספית מאוחר יותר - להוות מניע חזק דיו ; לאחרים , כידוע לנו , עלינו להוכיח ואת ולא לספר על כך . במאמרם " לא עוד זרים : תכנית לימודים אוריינית משחררת " ( No More Strangers : A Liberatory Literacy fCurrlcuium שהתפרסם בגליון פברואר 1982 של כתכ העת , College English מתארים פיור ( Fiore ) ואלזאסר ( Elsasser ) תכנית לימודים שהגה והפעיל אלזאסר במכללת בהאמה , לאחר סמסטר אחד שבו דיברו , קראו וכתבו על אודות נישואין , כתבו הנשים בקורס למיומנויות הלשון מניפסט על הנישואין בבהאמה , שהתפרסם בשני העיתונים היומיים של נסאו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help