sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בשיעורי הכתיבה היוצרת , לעומת זאת , יוצרים מלים ! ספויות מד 1 מח . על אף שהספרות המדומה נוצרת בשיעורי האנגלית , לעולם אין צורכים אלתה שם כלומר . איו דנים בה , יעוד פחות מכך מפרשים אותה . כאותה ספרות מדומה ^ נכללת גם התנסותם של המורים עצמם כתחום השירה או הבדיון . הרמה הכאה כהייררכיה היא הלא - ספיות , המופיעה בכיתה כמאמר הביקורת . מאמר הביקורת - הלא ספרות - עשוי להיקרא , כלומר : הוא זוכה לקריאה כניגוד לפרשנות , אך מטרתה העיקרית של קריאה זו היא להבהיר את הספרות , לבסוף , בתחתית הסולם , עומדים חיבורי הסטודנטים , כלומר ; מה שסטודנטים כותבים - לא ספרות מדומה ( . ( Pseudo - non - uteraturG לאלה מתייחס המורה בזלוול מוחלט . הם מהווים בעיניו נושאים אפשריים לקריאה ולדיון ובוודאי לא ישמשו אי פעס דוגמאות לכתיבה , שימו לב למונחים שאנו עצמנו משתמשים כיחס לסוב כתיבה זה ; קטע , נושא , כתכ יד , ואפילו - כאילו אין עליו מלים - נייר . על הייררכיה זו מורכב מבנררהעל המיני והכלכלי , כלשונם של קומלי ושולס : מערכת היוקרה הלבנה , הגברית , של אנשי האקדמיה המשתכרים היטב , ומתחתם העובדים , עוזרי ההוראה , האסיסטנטים - רבים מהם נשים המשתכרות מעט . אציע לכך דימוי מטאפורי : כמת לימודי האנגלית , לימודי הספרות הם בסלון , והכתיבה - במטבח . מדוע רכים כל כך רדופי הקריאה במקומותינו ובמקומות אחרים ? אחד ההסברים האפשריים לכך הוא , שעצם הדרישה להישאר במסגרת אילוצי הטקסט של הזולת , או לפחות במסגרת פרשנות אחת של טקסט זה - מהווה תרגול של הצייתנות , ותרגול כוה עשוי לשרת ביעילות כל רוב דתי , פוליטי או אסתטי . כנגד מנגנונים ומכני הערכה כאלה אנו זקוקים להגדרה של כתיבה ולמערכות איתנות של ערכים , כרי לשרוד ואף לגבור על נטיות אלה . p > n מתקיימת השקפת עולם ההולמת את שאיפותינו למען עצמנו ולמען תלמידנו ? לכל אחד בחדר הזה יש , ללא ספק , הגדרה להשקפת עולם כוו , אך למען התיעוד והאיזון ניזכר לרגע גס כקליפותי אחר , גייימס מופט ( (; Moffet הוא הציע לכך אפיון מגובש , שרובנו יכולים לקבלו . כמאמרו " יושר בהוראת הכתיבה " ( Integrity in the Teaching of Writing ) מציע מיפט הגדרה , שאיננה אלא מערך של חמש הגדרות היוצרות רצף - מן ההגדרה החומרית והחיצונית ביותר ועד ההגדרה הפנימית ביותר : . 1 רישום וכתיבה ככתב יה . 2 שעתוק ( ; iipnym ( transcribing . 3 כתיבת גרסה חופשית ( פרפרזה ) , סיכום , פלגיאריזס ( גניבה ספרותית ); . 4 העיצוב הקונבנציונלי או הנושא הנתון ? J שכתוב דיבור פנימי , אוז כפי שמכנה זאת מ > פט - מחבור ( authoring ) מופט מכנה את ההגדרות 3 - 1 " הגדרות נחותות , ... לא משוס [ שהן ) לא נכונות , אלא משום ( שהן ) אינן מספיקות " . ההגדרות 4 - 1 מסתברות מאליהן , אך המחכור - רעיונו של מופט הקרוב ביותר לליבנו - דורש יתר פירוט . לדברי מופט , " מחבור במלוא מובן המלה " הוא הביטוי האמיתי של רעיונותיו האישיים של האדם , שהם רעיונותיו המקוריים , מאחר שהוא חיבר אותם למרקם אחד למען עצמו . מחבור מהווה שכתוב של הדיבור הפנימי , המיועד לאפשר את קיומו בעולם כצורת מלים כעלות תכלית , המתאימות לנמען ממשי . המונח הקשה ביותר כאן הוא , אולי , גרסתו של מופט לדיבור הפנימי של ויגוצקי . לדברי מופט , ייהמחכר משעתק שכתוב מתמשך כלשהו של דיבור , שהוא עצמו מהווה הבעה מילולית או זיקוקיהמוכע כמלים של הכליל השוטף ללא הרף כחיים הפנימיים , שהפסיכולוג ויליאס גייימס כינה כבר מזמן יורם התודעה ' . " א £ ? שהכתיבה איננה מהווה מחבור בלבד , ומי ששם לב לסדר ההתרחשויות שלה יודע , שיצירת משמעות הנובעת מאליה באמצעות המלה הכתובה קודמת לכל דבר אחר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help